Cover Image

The Influence of Using Social Media on Students' Motivation and Learning Achievement in Economics Subjects at Daarun Nahdhah Thawalib Bangkinang Islamic Boarding School

Aini Fudhla, Caska Caska, Suarman Suarman

Abstract


This research aims to analyze the influence of the use of social media through learning motivation on increasing the learning achievement of Daarun Nahdhah Islamic Boarding School students. The research approach used is quantitative descriptive with data collection techniques using questionnaires and documentation. Sampling used a saturated sample, where all members of the population were used as samples with a total of 90 students who did not live in the dormitory. The data analysis used in the research is Partial Least Square (PLS). The research results show that the use of social media has a direct and indirect effect on student learning achievement. This means that the better the use of social media which is used in a positive direction, the better and better learning achievement will be and the use of social media which is used in a positive direction will increase learning motivation so that student learning achievement will increase.

Keywords


Social Media; Learning Motivation; Learning Achievement

Full Text:

PDF

References


AnitaTrisiana, Y. S. S. &. (2019). Pengaruh Media Sosial dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Siswa Kelas Vii Smp Negeri I Gatak Sukoharjo 2017/2018. Jurnal Global Citizen : Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 5(1), 1–7.

Arikunto. (2016). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.

Azmi, L., Iltavia, & Firdaus, A. (2023). Pengaruh Media Sosial Terhadap Hasil Belajar Siswa Matematika Siswa Kelas XII MAN 3 Padang Panjang. Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(1), 196.

Azwar, S. (2015). Fungsi dan Pengembangan Pengukuran Hasil Belajar, Edisi II. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Badaruddin. (2021). Youtube Sebagai Sumber Belajar Sejarah Di Era Revolusi Industri 4.0. 98–105.

Badrumilah, I. R., & Rigianti, H. A. (2022). Pengaruh Penggunaan Jejaring Media Sosial terhadap Prestasi Belajar Siswa. Pendidikan Konseling, 4(5), 2556–2560.

Fitri, S. (2017). Dampak Positif dan Negatif Sosial Media Terhadap Perubahan Sosial Anak. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(2), 118–123.

Friska, D. D. (2019). Peran Sosial Media Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Di Madrasah [Tesis UIN Sunan Ampe Surabaya].

Ghazali, I. (2014). Partial Least Squares “Konsep, Metode dan Aplikasi” menggunakan program SmartPLS 3.0. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Harpina, H., & Irfandi, M. A. (2022). Pengaruh Media Sosial Tik Tok Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Kelas V a Madrasah Ibtidaiyah Negeri (Min) 1 Bulukumba. Fikruna, 5(1), 1–21.

Makrifat. (2015). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Siswa Pada Bidang Studi PAI Di SMA-IT Wahdah Islamiyah Makassar [Tesis UIN Alauddin Makassar].

Najmuddin, N., Negara, H., Ramadhani, D., & Nurman. (2019). Sosial Media dan Prestasi Belajar: Studi Hubungan Penggunaan Facebook Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Tatsqif, 17(1), 70–86.

Putri, I. D. K., Utomo, S. W., & Setyaningrum, F. (2018). Media Sosial, Jaringan Internet, Prestasi Belajar. FIPA: Forum Ilmiah Pendidikan Akuntansi, 6.

Putri, N. P., Yasmi, F., & Kardo, R. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Pada Kelas XI MIPA di SMA Negeri 5 Padang. Journal on Education, 5(4), 13710–13717.

Sudjarwo. (2015). Meningkatkan Pembelajaran Shooting Bola Basket Dengan Menggunakan Media Gambar Heri Rustanto. 12.

Syahza, A. (2021). Metodologi Penelitian (Edisi Revisi Tahun 2021). UR Press Pekanbaru.

Syifa, S. F., Nur Istirohmah, A., Lestari, P., & Nur Azizah, M. (2023). Dampak Penggunaan Media Sosial terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik. Jurnal BELAINDIKA (Pembelajaran Dan Inovasi Pendidikan), 5(1), 21–27.

Wibisino, T., & Mulyani, Y. S. (2019). Analisis Dampak Penggunaan Media Sosial Terhadap Prestasi Akademik Pelajar Tingkat Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Ekonomi Manajemen, 4(1), 1–7.

Yunita Maharani, M. (2022). Kebiasaan Belajar siswa yang mempengaruhi prestasi belajar. JEMASI : Jurnal Ekonomi Manajemen dan Akuntansi, 17(1), 34–38.

Zuliani, R., Luthfiyah, L., & Mustikawati, R. (2023). Dampak Media Sosial terhadap Prestasi Belajar pada Peserta Didik. Masaliq, 3(5), 790–800.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jes.7.4.p.663-674

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Aini Fudhla

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 Publisher: FKIP Universitas Riau