
Comparison of Learning Outcomes for Acid-Base Materials Using Guided Discovery Models and Guided Inquiry Learning With Buzz Group Discussion Techniques
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arif, S., & Muchlash, I. (2021). Pengaruh Penggunaan Metode Discovery Learning dengan Teknik Buzz Group terhadap Keterampilan Berpikir Rasional Siswa. 4(2), 253–267.
Azis, M. S., Tandililing, E., & Oktavianty, E. (2016). Penerapan Metode Buzz Group untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Fisika di SMP. Jurnal Pendidikan.
Erman, & Suherman, D. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. UPI.
Fitriza, Z., & Nurmaya. (2021). Development of Structured Essay Diagnostic Test of Chemistry Participant Learning Outcomes Educate. 524–529.
Hanson, D. (2005). Designing Process-Oriented Guided-Inquiry Activities (2nd editio). Pacific Crest.
Kememndikbud. (2017). Panduan Penilaian oleh Pendidik dan Satuan Pendidikan untuk Sekolah Menengah Atas. Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.
Kosasih, E. (2014). Strategi Belajar dan Pembelajaran Implementasi Kurikulum 2013. Yrama Widya.
Nafrin, I. A., & Hudaidah, H. (2021). Perkembangan Pendidikan Indonesia di Masa Pandemi Covid-19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 456–462. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i2.324
Orgill, M. K., & Sutherland, A. (2008). Undergraduate chemistry students’ perceptions of and misconceptions about buffers and buffer problems. Chemistry Education Research and Practice, 9(2), 131–143. https://doi.org/10.1039/b806229n
Pratama, R. E., & Mulyati, S. (2020). Pembelajaran Daring dan Luring pada Masa Pandemi Covid-19. Gagasan Pendidikan Indonesia, 1(2), 49. https://doi.org/10.30870/gpi.v1i2.9405
Prathama, I. W. G. O., Margunayasa, I. G., & Wibawa, I. M. C. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran POGIL Terhadap Hasil Belajar IPA pada Siswa Kelas V SD. 52.
Sari, R. C., Pulungan, M., & Hawa, S. (2021). Pendekatan Saintifik Ditinjau Dari Interaksi Guru Pada Pembelajaran Daring Di Kelas V SD Negeri 128 Palembang. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar, 8, 10–23.
Sheppard, K. (2006). High school students’ understanding of titrations and related acid-base phenomena. Journal of Chemistry Education Research and Practice, 7(1).
Sofiani, E. (2011). Pengaruh Model Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry) Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Pada Konsep Listrik Dinamis. E-Journal UIS Syarif Hidayatullah Jakarta, 11–15.
Suarjana, G., & Garminah, N. N. (2014). Pengaruh Teknik BUZZ GROUP Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar IPS Siswa SD. Mimbar Pgsd …, 1. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/3764
Sudjana, N. (2005). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. PT Remaja Rosdakarya.
Sukmadinata, N. (2009). Metode Penelitian Pendidikan. Remaja Rosdakarya.
Sumarniti NN, Arcana IN, W. I. (2014). Pengaruh Model Guided Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar IPA Pada Siswa kelas V di SD Gugus VII Kecamatan Sawan Tahun Pelajaran 2013 / 2014. J Mimbar PGSD Univesitas Pendidik Ganesha, 2(1).
Zainuddin Muchtar, H. (2012). Analyzing of Students’ Misconceptions on Acid-Base Chemistry at Senior High Schools in Medan. Journal of Education and Practice, 3(15), 64–74.
DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jes.6.4.p.697-706
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Mutiara Sukma, Zonalia Fitriza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Publisher: FKIP Universitas Riau