Cover Image

Development of Instagram-Based Learning Media to Increase Learning Motivation of Tenth Grader in Economics Subjects at SMA Ar-Raudhah

Lia Tri Ratnasari, Ika Lis Mariatun, Zaiful Arief

Abstract


Instagram social media has become a popular social media among students and in it’s use, of course, it must be balanced with its usefulness as used as a learning reference. This study aims to develop Instagram-based learning media in economics subjects and measure the level of student learning motivation towards learning media. The method used is Research and Development with the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) development model. The results of this study are based on validators' assessment of Instagram-based learning media which obtained an average validity of 3.89 (material experts), 3.87 (media experts) and 4.49 (learning practitioners) so that they were declared valid and suitable for use. Meanwhile, the results of measurements on student learning motivation increased from the original score of 2415 to 2698 after the implementation of Instagram-based learning media and obtained a gain score of 0.5 which was interpreted to be in the moderate category. This shows that Instagram-based learning media is effective in increasing student learning motivation.

Keywords


Instagram; Learning Media; Learning Motivation

Full Text:

PDF

References


Emda, A. (2018). Kedudukan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran. Lantanida journal, 5(2), 172-182.

Hargita, B. S. (2020). Instagram Sebagai Inovasi Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Blended Learning: Kajian Pendahuluan. In Seminar Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(1), 213-218.

Irsaf, Z. (2014). Penerapan Model ARCS Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMP Labschool Universitas Tadulako pada Materi Sudut-Sudut Segitiga. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 1(2), 192-202.

Khairunnisa, U., Akhyar, O., & Wardhani, R. R. A. A. K. (2019). Pengembangan Media Wheels Question pada Materi Sistem Koloid Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas XI di SMA Negeri 12 Banjarmasin. Dalton: Jurnal Pendidikan Kimia dan Ilmu Kimia, 2(1).

Mariatun, I. L. (2021). Pengembangan Media Mobile Learning Berbasis Android Mata Pelajaran Ips Materi Pokok Ekonomi Siswa Kelas VII MTS Al-Hidayah. e-Jurnal Kewirausahaan, 4(1), 31-31.

Mariatun, I. L., Arisinta, O., & Jani, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Foto Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas X Program Studi Akuntansi SMK Negeri 3 Bangkalan. Eco-Socio: Jurnal ilmu dan Pendidikan Ekonomi, 5(2), 84-93.

Marisa, S. (2019). Pengaruh motivasi dalam pembelajaran siswa upaya mengatasi permaslahan belajar. Jurnal Taushiah, 9(2), 20-27.

Mila, M. (2018). Pengembangan media multi representasi berbasis Instagram sebagai alternatif pembelajaran daring (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Novianti, E. W., Arcana, I. N., & Taufiq, I. (2020). Pengembangan media pembelajaran berbasis instagram pada pokok bahasan grafik fungsi untuk siswa SMA. Union: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 333-343.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-ilmu Al-Quran, Hadist, Syari'ah dan Tarbiyah, 3(1), 171.

Rahma, F. I. (2019). Media Pembelajaran (kajian terhadap langkah-langkah pemilihan media dan implementasinya dalam pembelajaran bagi anak Sekolah Dasar). Jurnal Studi Islam: Pancawahana, 14(2), 87-99.

Saputra, W. F. (2021). Pemanfaatan instagram sebagai media alternatif ipa dalam masa pembelajaran jarak jauh (pjj). J-KIP (Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan), 2(2), 81-90.

Sidik, Z., & Sobandi, A. (2018). Upaya meningkatkan motivasi belajar siswa melalui kemampuan komunikasi interpersonal guru. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 3(2), 190-198.

Suarsini, N. W. D., Wesnawa, I. G. A., & Kertih, I. W. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Geografi Berbasis Media Sosial Instagram Untuk Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 4(2), 72-81.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif dan R&D, Bandung: PT Alfabeta.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jes.6.3.p.332-340

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Lia Tri Ratnasari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 Publisher: FKIP Universitas Riau