Cover Image

Principal Leadership Management in Teacher Development at 010 Laboy Jaya State Elementary School, Bangkinang District, Kampar Regency

Basuki Basuki, Zulfan Saam, Almasdi Syahza

Abstract


This study aims to analyze the leadership management applied by the Principal of the 010 Laboy Jaya State Elementary School in teacher development, the inhibiting factors in the implementation of the leadership management of the 010 Laboy Jaya State Elementary School Principal in the development of teachers, and the solutions adoptedin overcoming the problems encountered.This study uses a qualitative method with a descriptive approach. Techniques and procedures for data collection in this study through interviews, observation, and documentation. Data analysis techniques with qualitative methods are the data reduction stage, data presentation, conclusion drawing and verification stages. .Based on the results of the study, it can be concluded that (1) the leadership management applied by the Principal of the 010 Laboy Jaya Elementary School in teacher development is good, it can be seen from the planning, organizing, implementation, evaluation, and follow-up aspects. (2) The inhibiting factors or obstacles faced are the lack of experience of teachers, both experience in learning and experience in school organizations, Lack of experience in communication techniques, and There are still many activities of teachers outside the task of the learning process. (3) The solution to the obstacles faced is to carry out education and training, KKG, seminars, give assignments such as special pickets, carry out self-development activities.

Keywords


Management; Principal Leadership; Teacher Coaching

Full Text:

PDF PDF

References


Aisyah, S., & Badrudin. (2016). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah Efektif Pada Sekolah Inklusif, Jurnal Islamic Education Manajemen. 1(1). 67-76.

Atmadja, & Stanley S. (2012). Inside the Giant Leap: How Abundance Mind Creates Performing Climate to Achieve Extraordinary Result, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Basri, H. (2014). Kepemimpinan Kepala Sekolah, Bandung: Pustaka Setia.

Budihardjo, A. (2011). Organisasi: Menuju Pencapaian Kinerja Optimum, Jakarta: Presetiya Mulya Publishing.

Departemen Pendidikan Nasional. (2005). Kamus Besar Bahasa Indonesia, Edisi Ketiga, Jakarta: Balai Pustaka.

Djunaidi. (2017). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Tarbiyatuna, 2(1).

Husaini & Fitria, H. (2019). Manajemen Kepemimpinan Pada Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Manajemen, Kepemimpinan dan Supervisi Pendidikan, 4(1), 43-54.

Miseransyah. (2021). Pengaruh kinerja kepemimpinan dan manajemen kepala Sekolah terhadap kinerja guru sekolah dasar negeri di Kabupaten hulu sungai tengah, Seminar Nasional Magister Manajemen Pendidikan, UNISKA MAB, 1(1).

Muhammad, A, A., & Adhim. (2004). Strategi Hijrah, Prinsip-prinsip Ilmiah dan Ilham Tuhan. Terjemahan M. Masnur Hamzah, Solo: Tiga Serangkai.

Muhtarom, M. (2018). Implementasi Kepemimpinan dan Manajemen Dalam Lembaga Pendidikan, Jurnal Diklat Keagamaan, 12(33).

Mulyasa. (2012). Manajemen dan Kepemimpinan Kepala Sekolah, Jakarta: Bumi Aksara.

Nasrudin, E. (2010). Psikologi Manajemen, Bandung: CV. Pustaka Setia.

Nurhidah, A. S. (2014). Pembinaan Guru Oleh Kepala Sekolah Dalam Pengelolaan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jurnal Administrasi Pendidikan, 2(1). 704-831.

Owens, R. G. (1995). Organizational Behavior in Education, Toronto: Allyn and Bacon.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 16 Tahun 2007 tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 28 tahun 2010 tentang Penugasan Guru Sebagai Kepala Sekolah/Madrasah.

Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Peraturan Pemerintah Nomor 74 Tahun 2008 tentang Guru.

Pramudyo, A. (2013). Implementasi Manajemen Kepemimpinan Dalam Pencapaian Tujuan Organisasi. Jurnal Bisnis, Manjemen dan Akuntansi, 1(2).

Pratama, F. A. (2021). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Membangun Kompetensi Guru. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam. 7(1).

Rachmawati, Y. (2013). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan Ekonomi IKIP Veteran Semarang, 1(1).

Rahardi, K. (2006). Dimensi-dimensi Kebahasaan, Jakarta: Erlangga.

Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2015). Perilaku Organisasi, Terjemahan oleh Ratna Saraswati dan Febriella Sirait, Jakarta: Salemba Empat.

Rohmat. (2012). Pilar Peningkatan Mutu Pendidikan, Yogyakarta: Cipta Media Aksara.

Semma, M. (2008). Negara dan Korupsi, Pemikiran Mochtar Lubis atas Negara, Manusia Indonesia, dan Perilaku Politik. Edisi I, Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional Undang-undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.

Wahjosumidjo. (2013). Kepemimpinan Kepala Sekolah, Tinjauan Teoretik Permasalahannya, Jakarta: Rajawali Pers.

Yasin, A. F. (2011). Pengembangan Sumber Daya Manusia di Lembaga Pendidikan Islam, Malang: UIN Maliki Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jes.6.4.p.523-537

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Basuki Dermawan, Zulfan Saam, Almasdi Syahza

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 Publisher: FKIP Universitas Riau