Cover Image

The Influence of Principal Leadership and Work Motivation on Teacher Performance at Elementary School

Anita Anita, Daviq Chairilsyah, Sri Kartikowati

Abstract


Teacher performance or work performance is the result achieved by the teacher in carrying out the tasks assigned to him based on skills, experience and sincerity as well as the use of time. The other is including the lack of teacher motivation in teaching and doing their job, the lack of teacher dedication to advancing the school and assisting students in achieving both in competitions and in the Olympics. Besides, an unsupportive work climate, lack of teacher discipline, and there are still many teachers who do not make preparations in teaching are also found in the field. This study uses a descriptive correlational research method with a quantitative approach. The population of this study were teachers of State Elementary Schools 10, 12, 23, and 35 totaling 44 people. The sampling technique in this study used a saturated sample, so all the population of 44 teachers was the sample. The results of this study, partially or individually there is the influence of the principal's leadership on teacher performance at SDN Rupat District.

Keywords


Principal Leadership; Work Motivation; Teacher Performance

Full Text:

PDF

References


Abbas, E. (2017). Magnet Kepemimpinan Kepala Madrasah Terhadap Kinerja Guru. PT Elex Media Komputindo.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Daryanto & Rachmawati, T. (2015). Supervisi Pembelajaran, Yogyakarta, Gava. Media.

Firmawati, Y., & Usman, N. (2017). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 5(3).

Fitriyanto, N. (2012). Pengaruh Motivasi Kerja, Disiplin Kerja Dan Pengalaman Kerja Terhadap Produktivitas Kerja Karyawan Pada Industri Kerajinan Topeng Di Dusun Bobung Putat Patuk Kabupaten Gunungkidul. Universitas Negeri Yogyakarta.

Hayati, U. (2010). Pengaruh Penerapan Teknik Membaca Buku Terhadap Perkembangan Kreatifitas Belajar Siswa Kelas VI di MI Raden Rahmat Bakalan Wringin Pitu Balongbendo Sidoarjo.

Kompri. (2015). Motivasi pembelajaran perspektif guru dan siswa, Bandung : Remaja Rosdakarya.

Hilmi, M. S. (2015). Pengaruh dukungan sosial teman sebaya terhadap motivasi berprestasi siswa SMKN II Malang. Ethesesof Maulana Malik Ibrahim State Islamic University.

Marhama, H. (2014). Pengaruh Kinerja Manajemen Kepala Madrasah dan Kinerja Mengajar Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Majene. Magister (S2) thesis, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

Mulyasa. (2013). Manajemen dan Kepemimpinan Kepala Madrasah. Bumi Aksara.

Muzaki, K. (2014). Analisis Peningkatan Kinerja Pegawai Melalui Penerapan Pengolahan Data Elektronik. (Electronic Data Processing) Di Bagian Umum Kantor Bupati Siak.

Novitasari, D. U. (2015). Hubungan antara kontrol diri dengan agresivitas pada anggota pencak silat: Study pada PSHT dan IKS PI Kera Sakti Bojonegoro, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Nurdin, S., & Usman, B. (2005). Guru Profesional dan Implementasinya kurikulim. Ciputat Press.

Nurhayati, O. (2015). Keterkaitan Antara Kinerja Guru Dengan Aktivitas Belajar Siswa Kelas XI Program Keahlian Teknik Gambar Bangunan di SMK Negeri 2 Klaten, Universitas Negeri Yogyakarta.

Palupi, R. (2016). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja Guru Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Negeri Gugus Wiratno Kecamatan Cilacap Tengah. Under Graduates thesis, Universitas Negeri Semarang.

Reza, M. & Irachmat. (2015). Peningkatan Perhatian Siswa Pada Proses Pembelajaran Kelas Iii Melalui Permainan Icebreaking Di Sd Negeri Gembongan Kecamatan Sentolo Kabupaten Kulon Progo. Thesis PGSD.

Sholihin, M. N. (2014). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 04 Kecamatan Pagaran Tapah Kabupaten Rokan Hulu. Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Siregar, M. (2016). Hubungan Keterampilan Komunikasi Guru Dan Motivasi Kerja Dengan Kinerja Guru Di Mas Al-Washliyah Desa Pakam Kabupaten Batubara. Masters thesis, Pascasarjana UIN-SU.

Suryabrata, S. (2012). Psikologi Pendidikan. CV Rajawali.

Sutikno, S. (2014). Pemimpin & Kepemimpinan. Holistica.

Supardi. (2013). Kinerja Guru. Raja Grafindo.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif. CV. Alfabeta.

Syafaruddin, S., & Asrul, A. (2014). Manajemen kepengawasan pendidikan Citapustaka media. Medan. ISBN 978-602-1317-26-6

Wahyusumidjo. (2005). Kepemimpinan Kepala Sekolah: Tinjauan Teoritik dan Permasalahannya. Raja Grafindo Persada.

Widiananda, A. (2016). Analisis Kualitatif Hubungan Antara Efektifitas Komunikasi Organisasi Dengan Kinerja Karyawan DINAS UPT Pelayanan Sosial Lanjut Usia Kabupaten Magetan, Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Yati, Y. U, T., Jannah, S. R., & Nugroho, A. D. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Sekolah Menengah Pertama (SMP) Negeri 19 Kota Jambi. Doctoral Dissertation, Uin Sulthan Thaha Saifuddin.

Yusak, M. (2016). Keterampilan Manajerial Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan (Studi Multi Kasus Di Mts Plus Raden Paku dan SMP Islam Terpadu Nurul Fikri Trenggalek). Doctoral dissertation, IAIN Tulungagung.

Zahara, W. D. (2019). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Motivasi Kerja Guru Terhadap Kinerja Guru Di Smk Muhamadiyah 2 Bandar Lampung. Doctoral Dissertation, Uin Raden Intan Lampung.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jes.6.3.p.429-443

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 ANITA ANITA ANITA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 Publisher: FKIP Universitas Riau