Effectiveness of Teaching Materials to Support Merdeka Curriculum Learning on Basic Chemical Law Material on Learning Outcomes of Phase E SMA / MA
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afinda, B. N., Anwar, S., & Sumarna, O. (2023). Analysis of The Need for Applied Science Teaching Materials in Chemical Materials in Vocational School, Department of Culinary, Tangerang District. Journal of Education and Learning Research, 1(1), 30-36.
Aghni, R. I. (2018). Fungsi Dan Jenis Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16(1). https://doi.org/10.21831/jpai.v16i1.20173
Ananda Ismail, I., & Mawardi, M. (2021). Flipped Classroom Learning System Guided Inquiry On Thermochemical Materials For High School Students Class XI. International Journal of Progressive Sciences and Technologies (IJPSAT, 30(1), 280–287. http://ijpsat.ijsht-journals.org
Aumi, V., & Rahadian, M. (2013). Pengembangan Bentuk Lembar Kerja Siswa ( LKS ) untuk Aktivitas Kelas dan Laboratorium Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Pokok Bahasan Laju Reaksi. 1–7.
Bella, S., Azhar, A., & Islami, N. (2023). Development of Think-Pair-Share (Tps) Model Based Learning Tools for Global Warming Materials. Journal of Education and Learning Research, 1(1), 20-29.
Fadila, R., Mawardi, M., & Suryani, O. (2023). Development of Teaching Material to Support Merdeka Curriculum on the Acid-Base of Phase F. Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(3), 1531–1547. https://doi.org/10.51276/edu.v4i3.635
Farras Aulia Sugria, Mawardi, M., & Isnaeni, F. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Untuk Menunjang Pembelajaran Kurikulum Merdeka Pada Materi Bentuk Molekul Fase F Sma/Ma. EduMatSains : Jurnal Pendidikan, Matematika Dan Sains, 8(1), 35–45. https://doi.org/10.33541/edumatsains.v8i1.4918
Fauzan, F., Mawardi, M., & Suryani, O. (2023). Development of Teaching Materials to Support Merdeka Curriculum Learning on Basic Law of Chemistry Phase E. 11(3), 743–755.
Fianingrum, F., Novaliyosi, N., & Nindiasari, H. (2023). Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Matematika. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 132–137. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i1.4507
Hartandi, M., & Mawardi, M. (2022). Effectiveness of The Guided Inquiry-Based Flipped Classroom Learning System on Buffer Solution Materials on Students’ Learning Outcomes. JKPK (Jurnal Kimia Dan Pendidikan Kimia), 7(2), 194. https://doi.org/10.20961/jkpk.v7i2.63618
Hidayatni, N., & Fathani, A. H. (2023). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika dengan Model Pembelajaran PBL Disertai Pendekatan TaRL dan Komponen CASEL. Mathema Journal, 5(2), 312–324.
Hurrahman, M., Erlina*, E., Melati, H. A., Enawaty, E., & Sartika, R. P. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis Multipel Representasi Dengan Bantuan Teknologi Augmented Reality untuk Pembelajaran Materi Bentuk Molekul. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 10(1), 89–114. https://doi.org/10.24815/jpsi.v10i1.22579
Jojor, A., & Sihotang, H. (2022). Analisis Kurikulum Merdeka dalam Mengatasi Learning Loss di Masa Pandemi Covid-19 (Analisis Studi Kasus Kebijakan Pendidikan). Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5150–5161. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3106
Katmiati, S., & Rahmi, C. (2021). Tes Diagnostik Prediksi-Observasi-Eksplanasi (Poe) Reaksi Kimia Untuk Menggali Model Mental Siswa. Jurnal Zarah, 9(2), 97–104. https://doi.org/10.31629/zarah.v9i2.3191
Kurniawati, D., Masykuri, M., & Saputro, S. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dilengkapi LKS Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Prestasi Belajar Pada Materi Pokok Hukum Dasar Kimia Siswa Kelas X Mia 4 SMA N 1 Karanganyar Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Kimia Universitas Sebelas Maret, 5(1), 88–95.
Laliyo, L. A. R., Kau, M., La Kilo, J., & La Kilo, A. (2020). Kemampuan Siswa Memecahkan Masalah Hukum-Hukum Dasar Kimia Melalui Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. AR-RAZI Jurnal Ilmiah, 8(1), 1–8. https://doi.org/10.29406/ar-r.v8i1.1875
Lenggogeni, K., & Mawardi, M. (2022). Effectiveness of a Flipped Classroom Based on Guided Inquiry Learning System on Acid-Base Solutions. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 8(4), 2168–2175. https://doi.org/10.29303/jppipa.v8i4.1909
Magdalena, I., Prabandani, R. O., Rini, E. S., Fitriani, M. A., & Putri, A. A. (2020). Analisis Pengembangan Bahan Ajar. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 170–187. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara
Mawardi, M., & Fitriza, Z. (2019). The Guided Inquiry Learning Materials Based on Multiple Chemical Representations As One of Chemistry Learning Strategies Centered on Students. Pelita Eksakta, 2(2), 140. https://doi.org/10.24036/pelitaeksakta/vol2-iss2/55
Munzil, M., & Rochmawati, S. (2021). Development of e-learning teaching materials based on guided inquiry models equipped with augmented reality on hydrocarbon topics as teaching materials for COVID-19 pandemic. AIP Conference Proceedings, 2330(0), 77–87. https://doi.org/10.1063/5.0043238
Murod, M., Utomo, S., & Utaminingsih, S. (2021). Efektivitas Bahan Ajar E-Modul Interaktif Berbasis Android Untuk Peningkatan Pemahaman Konsep Lingkaran Kelas VI SD. Fenomena, 20(2), 219–232. https://doi.org/10.35719/fenomena.v20i2.61
Ningsih, F., Putra, A., & Ulandari, N. (2019). Penerapan Pendekatan Saintifik Berbantuan Geogebra dalam Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa A . Pendahuluan Pendidikan merupakan usaha dan upaya pendidik yang bekerja secara interaktif dengan peserta didik untuk meningkatkan , mengembangk. 10(2), 180–194.
Novia, K., Mawardi, M., & Suryani, O. (2023). Development of Teaching Materials to Support Merdeka Curriculum Learning on Solubility and Solubility Product in F Phase. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(7), 5481–5491. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i7.4312
Nuraini, N., Fitriani, F., & Fadhilah, R. (2018). Hubungan Antara Aktivitas Belajar Siswa Dan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Kimia Kelas X Sma Negeri 5 Pontianak. AR-RAZI Jurnal Ilmiah, 6(1). https://doi.org/10.29406/arz.v6i1.939
Piawi, K., Kalmar Nizar, U., & Mawardi, M. (2018). Development of student worksheet based on guided inquiry with class activity and laboratory in thermochemistry material. 679–683. https://doi.org/10.29210/20181100
Purwandari, A., & Wahyuningtyas, D. T. (2017). Eksperimen Model Pembelajaran Teams Games Tournament (Tgt) Berbantuan Media Keranjang Biji-Bijian Terhadap Hasil Belajar Materi Perkalian Dan Pembagian Siswa Kelas Ii Sdn Saptorenggo 02. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(3), 163. https://doi.org/10.23887/jisd.v1i3.11717
Rusiani, A. F., Mawardi, M., & Handayani, F. (2019). The Effect of Using Student Worksheets Based on Guided Inquiry on Acid Base Materials to Improve Learning Outcomes Student in SMAN 4 Padang. International Journal of Progressive …, 14(2), 296–300. http://ijpsat.es/index.php/ijpsat/article/view/919
Sari, M. U., & Mawardi, M. (2022). Development of a Guided Inquiry-Based Moodle E-Learning System on the Topic of Salt Hydrolysis. Jurnal Pendidikan MIPA, 23(1), 244–255. https://doi.org/10.23960/jpmipa/v23i1.pp244-255
Setyandaru, T. A., Wahyuni, S., & Putra, P. D. A. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Multirepresentasi Pada Pembelajaran Fisika Di Sma/Ma 1). Jurnal Pembelajaran Fisika, 6(3), 218–224.
Sinaga, M. S., & Rakhmawati, F. (2022). Desain Buku Saku Matematika Berbasis HOTS Kelas X Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1301–1314. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i2.1361
Sukeimi, S. (2022). Identifikasi Hambatan Belajar Siswa pada Topik Pergeseran Kesetimbangan Kimia di Madrasah Aliyah Negeri 3 Pekanbaru. Tasnim Journal for Community Service, 3(1), 14–20. https://doi.org/10.55748/tasnim.v3i1.97
Tuti, A. P. S., Mawardi, M., & Suryani, O. (2023). Flipped Classroom System Based on Guided Inquiry Learning Model Using Discord Application on Reaction Rate. Prisma Sains : Jurnal Pengkajian Ilmu Dan Pembelajaran Matematika Dan IPA IKIP Mataram, 11(3), 678. https://doi.org/10.33394/j-ps.v11i3.8131
Wijayanti, M. T., & Lutfi, A. (2021). Pengembangan Permainan Element Go Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Konfigurasi Elektron Yang Mempengaruhi Retensi Peserta Didik. PENDIPA Journal of Science Education, 5(3), 269–276. https://doi.org/10.33369/pendipa.5.3.269-276
Yani, F. H., Mawardi, M., & Rusiani Js, A. F. (2020). The effectiveness of guided inquiry student worksheet to improve high order thinking skill in buffer solution material. Journal of Physics: Conference Series, 1481(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1481/1/012096
DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jes.8.3.p.408-423
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Rainy Setia Ningsih
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Publisher: FKIP Universitas Riau