Students’ Mathematical Representation Ability Assessment Instrument Development in the Three-Dimensional Topics on the 12th grade of Senior High School
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afroz, R., Ramlan, S. S. A. A., Anny, N. Z., & Afroz, M. N. I. (2024). Using Continuing Professional Development (CPD) for Enhancing Teaching Quality in Higher Education of Bangladesh. Journal of Education and Learning Research, 2(1), 1-15.
Arifin, Z. (2016). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Arikunto, S. (2018). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Azmi, M. P. (2019). Analisis Pengembangan Tes Kemampuan Analogi Matematis pada Materi Segi Empat. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 2 (2), 099-110.
Erfan, M., Maulyda, M. A., Hidayati, V. R., Astria, F. P., & Ratu, T. (2020). Analisis Kualitas Soal Kemampuan Membedakan Rangkaian Seri dan Paralel Melalui Teori Tes klasik dan Model Rasch. Indonesian Journal of Educational Research and Review, 3 (1), 11-19.
Farida, & Musyarofah, A. (2021). Validitas dan Reliabilitas dalam Analisis Butir Soal. Al-Muarrib Journal of Arabic Education, 1 (1), 34-44.
Fatimah, L. U., & Alfath, K. (2019). Analisis Kesukaran Soal, Daya Pembeda dan Fungsi Distraktor. AL-MANAR: Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam, 8 (2), 37-64.
Hadiastuti, D. I., & Soedjoko, E. (2019). Analysis of Mathematical Representation Ability Based on Students' Thinking Style in Solving Open-Ended Problems. Unnes Journal of Mathematics Education, 8 (3), 195-201.
Hardianti, S. R., & Effendi, K. N. (2021). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMA Kelas XI. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4 (5), 1093-1104.
Mahendra, N. R., Mulyono, M., & Isnarto, I. (2019). Kemampuan Representasi Matematis dalam Model Pembelajaran Somatic, Auditory, Visualization, Intellectually (SAVI). In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, (pp. 287-292).
Musrikah., Asmarni, D., & Handoko, A. I. (2023). Karakteristik Representasi Visual, Verbal, dan Simbolis Matematis Mahasiswa Calon Guru Sekolah Dasar. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12 (3), 2847-2861.
Nasrulloh, M., & Sugandi, A. I. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Materi Geometri Dimensi Tiga dengan Menggunakan Pendekatan Saintifik Berbantuan Geogebra. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 6 (4), 1747-1756.
Nusantari, D. O. (2016). Meningkatkan Estimasi Reliabilitas Instrumen Pilihan Ganda dengan Memperhatikan Probabilitas Guessing. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6 (2), 100-109.
OECD. (2023). PISA 2022 Result (Volume I): The State of Learning and Equilty in Education. PISA, OECD Publishing. Paris,.
Pramana, C., Chamidah, D., Suyatno, Renadi, F., & Syahrudin. (2021). Strategies to Improved Education Quality in Indonesia: A Review. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 12 (3), 1977-1994.
Purwanto. (2016). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Puspitasari, N. D., & Susanah. (2022). Analisis Representasi Matematis Siswa SMP dalam Memecahkan Masalah Aritmatika Sosial. Mathedunesa : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 11 (3), 958-967.
Putri, H. E., Muqodas, I., Wahyudy, M. A., Abdulloh, A., Sasqia, A. S., & Afita, L. A. (2020). Kemampuan-Kemampuan Matematis dan Pengembangan Instrumennya. Sumedang: UPI Sumedang Press.
Rahmadian, N. (2019). Kemampuan Representasi Matematis dalam Model Pembelajaran Somatic, Auditory, Visualization, Intellectually (SAVI). PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika 2, 287-292
Ramadhani, A. S., Siregar, S. N., & Saragih, S. (2021). Pengembangan Soal Higher Order Thinking Skills (HOTS) Berkonteks Budaya Melayu Riau pada Materi Segiempat dan Segitiga Kelas VII SMP/MTs. Juring (Journal for Research in Mathematics Learning), 4 (3), 277-292.
Riyani, R., Maizora, S., & Hanifah. (2017). Uji Validitas Pengembangan Tes Untuk Mengukur Kemampuan Pemahaman Relasional Pada Materi Persamaan Kuadrat Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 1 (1), 60-65.
Roza, Y., Yuanita, P., Saragih, S., Hadiyanta, A., & Andespa, S. (2017). Computer-Based Media for Learning Geometry at Mathematics Class of Secondary Schools. Journal of Educational Sciences, 1 (1), 79-91.
Sa'adah., Imroatus, S., & Linda, R. (2019). Pengembangan Soal HOTS dengan Wondershare Quiz Creator Sebagai Media Display pada Materi Stokiometri Kelas X. JTK (Jurnal Tadris Kimia), 4 (2), 177-188.
Sari, H. J., Kusaeri, A., & Mauliddin. (2020). Analisis kemampuan representasi matematis siswa dalam memecahkan masalah geometri. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 5 (2), 56-66.
Sari, I. P., Sormin, R. K., Purba, A., Rahayu, A. P., & Khairas, E. E. (2023). Effectiveness of Flash Card Media to Improve Early Childhood English Letter and Vocabulary Recognition in Reading. Journal of Education and Learning Research, 1(1), 1-7.
Stacey, K., & Turner, R. (2015). Assesing Mathematical Literacy : The PISA Experience. Germany: Springer International Publishing.
Sugianto, Roza, Y., & Maimunah. (2020). Mathematics Learning Media Development Using Realistic Mathematics Education. Journal of Educational Science. 4 (3), 668-678.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian dan Pengembangan (Research and Development/ R&D). Bandung: Alfabeta.
Sukardi, & Handayani, N. (2022). Evaluasi Pembelajaran Prinsip, Teknik, dan Prosedur Evaluasi (Aplikasi pada ilmu-ilmu sosial). Indramayu: Penerbit Adab.
Syafri, F. (2017). Kemampuan Representasi Matematis dan Kemampuan Pembuktian Matematika. JURNAL e-DuMath, 3 (1), 49-55.
Ulya, H., & Rahayu, R. (2021, March). Students’ Mathematical Representation Ability in Kudus Local Wisdom-Based Open-Ended Learning. Journal of Physics: Conference Series, 1823 (1).
Utami, M, & Triyanto. (2019, March). Profile of Students’ Mathematical Representation Ability in Solving Geometry Problems. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 243 (1).
DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jes.8.3.p.349-361
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Nabilla Hardy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Publisher: FKIP Universitas Riau