Cover Image

The Influence of Family Environment and School Environment on Civics Learning Outcomes of Class VIII Students at SMP Negeri 29 Pekanbaru

Della Syafniati, Gimin Gimin, Mirza Hardian

Abstract


This research was motivated by the poor condition of the family environment and school environment that affected Civics Learning outcomes. This study aims to determine the influence of the family environment and school environment on the learning outcomes of Civics grade VIII students at SMP Negeri 29 Pekanbaru. This study used a quantitative approach with an associative method of causal relationships. The results showed that the value of the family environment was in the good category with a percentage of 71%. The school environment is in the good category with a percentage of 73%. Meanwhile, the learning outcomes of Civics grade VIII students are included in the poor category with a percentage of 63.6%. The family environment and school environment affect the learning outcomes of civics at SMP Negeri 29 Pekanbaru with a value of Fcalculate 50.454 > Ftable 3.18 and significant of 0.000 < 0.05. The contribution of variables X1 and X2 to Y contributed 66% while the other 34% was influenced by other variables not discussed in this study.

Keywords


Environment; Family; School; Learning Outcomes

Full Text:

PDF

References


Abubakar, R. (2021). Metodologi Penelitian (1st ed.). Yogyakarta: Suka Press.

Adiyani, A. (2018). The Correlation Between Family Environment And Learing Style With Civic Learning Outcomes. Joyful Learning Journal, 7(3), 64-74.

Arifin, F., Rokhmaniyah, R., & Suhartono, S. (2022). Analisis Implementasi Budaya Keamanan, Kenyamanan, Kebersihan, Keindahan, Ketertiban, Kerindangan, dan Kekeluargaan (7K) dan Dampaknya terhadap Karakter Peserta Didik SDN 1 Kutosari Kecamatan Kebumen Tahun Ajaran 2021/2022. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(3).

Azahrah, F. R., Afrinaldi, R., & Fahrudin, F. (2021). Keterlaksanaan Pembelajaran Bola Voli Secara Daring Pada SMA Kelas X Se-Kecamatan Majalaya. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(4), 531-538.

Bonsapi, A. M., Najoan, R. A., & Komedian, B. E. (2023). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Siswa SD Inpres 19 Ibuanari Distrik Kebar Kabupaten Tambrauw. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(19), 82-87.

Dewi, P. M. D. P. M., Prihanta, W., & Safitri, F. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Dalam Pelajaran Pkn Materi Proses Perumusan Pancasila Melalui Model Pbl Pada Kelas IV SDN Junrejo 2 Tahun 2022/2023: Indonesia. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 5041-5041.

Djuku, S. (2022). Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XII IPS Di SMA Negeri 1 Watopute Pada Mata Pelajaran Ekonomi Akuntansi. Accounting: Jurnal Pendidikan Akuntansi, 2(3), 104-110.

Fatchurrohman, M. (2020). Pengaruh Kompetensi Pedagogik dan Kompetensi Profesional Guru Terhadap Kinerja Guru SD Se-Dabin Slerok Kecamatan Tegal Timur Kota Tegal [Skripsi, Universitas Negeri Semarang].

Fatonah, S. M., Purnami, A. S., & Agustito, D. (2018). Hubungan Antara Minat Belajar, Dan Lingkungan Belajar Dengan Prestasi Belajar Matematika. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, 225–229.

Fazriah, I. N., Anggraini, S., & Insani, P. (2023). Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Hasil Belajar PAI. Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran, 2(1), 117-121.

Halim, S. N. H., & Rahma, R. (2020). Pengaruh lingkungan belajar, motivasi belajar dan kemandirian belajar terhadap hasil belajar matematika siswa kelas XI IPA SMAN 9 Pangkep. Mandalika Mathematics and Educations Journal, 2(2), 102-109.

Harso, O. A., & Seku, A. Y. (2023). Pengaruh Lingkungan Belajar terhadap Hasil Belajar IPA Siswa SMPK Inemete Nangapanda. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(9), 7589-7594.

Hermawan, Y., Suherti, H., & Gumilar, R. (2020). Pengaruh Lingkungan Belajar (Lingkungan Keluarga, Lingkungan Kampus, Lingkungan Masyarakat) Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Edukasi (Ekonomi, Pendidikan Dan Akuntansi), 8(1), 51-58.

Intaniah, D. (2020). Pengaruh Lingkungan SekolahTerhadap Akhlak Siswa Di SMP Negeri 1 Kelas Jauh Desa Kebun Lado Kecamatan Kuantan Singingi [Skripsi]. Universitas Islam Riau.

Julkifli, M., & Irfan, N. I. (2021). Analisis Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan (PPKn) Bermuatan Karakter Nasional Siswa. Jurnal Jurdikbud, 1(3), 55–65.

Martina, M., Khodijah, N., & Syarnubi, S. (2019). Pengaruh lingkungan sekolah terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 9 Tulung Selapan Kabupaten OKI. Jurnal PAI Raden Fatah, 1(2), 164-180.

Maulina, S. I., & Ghofur, M. A. (2023). Pengaruh Lingkungan Keluarga, Lingkungan Sekolah, dan Lingkungan Masyarakat terhadap Hasil Belajar Ekonomi Peserta Didik SMA Negeri 17 Surabaya. Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan (JKIP), 4(1), 93-104

Mauludiyah, N. (2018). Pengaruh Lingkungan Sekolah Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPS Kelas VIII DI MTSN 1 Pasuruan [Skripsi, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang].

Nadiyah, A. H., & Pusposari, L. F. (2022). Pengaruh Pendidikan Kewarganegaraan dan Lingkungan Sekolah terhadap Nasionalisme. Dinamika Sosial: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 1(1), 21-31.

Naini, I., & Nita, O. (2023). Lingkungan Sosial Keluarga terhadap Hasil Belajar. Jurnal KIBASP (Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran), 6(2), 348-359.

Natsir, A. F. A., & Jufri, J. (2022). Kerja Sama Keluarga, Sekolah, dan Masyarakat dalam Pembinaan Anak. Jurnal Ilmiah Islamic Resources, 19(1), 39-48.

Nurhayati, N., & Dewi, S. (2017). Pengaruh Lingkungan Fisik Sekolah Terhadap Minat Belajar Siswa MTs NW Pringgabaya Lombok Timur. Geodika: Jurnal Kajian Ilmu dan Pendidikan Geografi, 1(2), 41-48.

Prastika, Y. D. (2020). Pengaruh minat belajar siswa terhadap hasil belajar matematika siswa SMK Yadika Bandar Lampung. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 1(2), 17-22.

Ridhoâ, M. (2022). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Matematika Siswa MTs Miftahul Ulum Pandanwangi. JURNAL e-DuMath, 8(2), 118-128.

Sarnoto, A. Z., & Romli, S. (2019). Pengaruh Kecerdasan Emosional (Eq) Dan Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sma Negeri 3 Tangerang Selatan. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 55-75.

Setiawan, A., Nugroho, W., & Widyaningtyas, D. (2022). Pengaruh minat belajar terhadap hasil belajar siswa kelas VI SDN 1 Gamping. TANGGAP: Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Dasar, 2(2), 92-109.

Setyorini, W. D. (2022). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas 3 Min 5 Magetan [Skripsi, Institut Agama Islam Negeri Ponorgo].

Shafira, R., & Asyiah, N. (2021). Peran Orang Tua Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Anak Pada Masa Pandemi Covid-19. Kreatif, 12(1), 201-208.

Sucipto, H. S. H., Anas, M. A. M., & Forijati, R. F. R. (2020). Pengaruh Lingkungan Belajar Dan Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Produk Kreatif Dan Kewirausahaan (Pkk) Siswa Smkn 3 Kota Blitar. Ekonomika45: Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi Bisnis, Kewirausahaan, 7(2), 153-162

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan (25th ed.). Alfabeta.

Suparno, S., Hartini, A., & Susila, A. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Siswa Pada Masa Pandemi Covid-19 Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Kelas Vii C Di Smp Negeri 2 Tempunak Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Pekan: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(1), 63-77.

Yandi, A., Putri, A. N. K., & Putri, Y. S. K. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengarui Hasil Belajar Peserta Didik (Literature Review). Jurnal Pendidikan Siber Nusantara, 1(1), 13-24.

Zumi, A. N. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas IX Pada Mata Pelajaran PPKn Di SMP N 5 Kota Jambi [Skripsi, Universitas Jambi].




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jes.8.2.p.204-221

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 della syafniati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 Publisher: FKIP Universitas Riau