Cover Image

Effectiveness of the STAD-Type Cooperative Learning Model Assisted by Baamboozle Game to Improve Students’ Cognitive Learning Outcomes

Shilvi Khayyirah, Nur Islami, Zulhelmi Zulhelmi

Abstract


This study aims to determine the effectiveness of Cooperative learning model type STAD assisted by baamboozle game to improve students’ cognitive learning outcomes. The type of research used is quasi-experimental using Posttest Only Nonequivalent Control Group Design. The population of this study were 254 students of class VIII SMP N 30 Padang. The samples of this study were students of class VIII H as the experimental class and students of class G as the control class. The data collection instrument used was the posttest of students’ cognitive learning outcomes in the subject of effort and energy. The results of the data obtained were processed using descriptive analysis and inferential analysis. The results showed that the STAD type cooperative learning model assisted by baamboozle game was effective to improve students’ cognitive learning outcomes, as evidenced by the difference in students’ cognitive learning outcomes between the experimental and control classes.

Keywords


Cognitive Learning Outcomes; STAD; Baamboozle Game

Full Text:

PDF

References


Darmawan, D., Santo Gitakarma, M., & Nugraha, N. P. (2018). Penerapan Model Kooperatif STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar Prakarya dan Kewirausahaan Siswa Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro Undiksha, 7(3), 123-133.

Dewi, N. P. S., Suardana, I. N., & Juniartina, P. P. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Solving Terhadap Pemahaman Konsep IPA Siswa SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sains Indonesia 1 (1), 35.

Djamaluddin, A & Wardana. (2019). Belajar dan Pembelajaran 4 Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis. Parepare: Kaafah Learning Center.

Hamalik, O. (2014). Perencanaan Pengajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara

Hidayah, N., Syahmani, S., & Iriani, R. (2014). Penerapan Strategi Metakognitif dengan Model Pembelajaran Ikrar untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Materi Larutan Penyangga dan Hidrolisis Garam Siswa Kelas XI-IPA SMA Darul Hijrah Putri Martapura. Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 5(2).

Hidayat, F. A. (2019). Peningkatan Pemahaman Konsep Siswa Kelas VII SMP Lab. Stkip Muhammadiyah Arar pada Mata Pelajaran IPA Menggunakan Diagram Alir dalam Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. Jurnal Pendidikan, 7(1), 93-105.

Iskandar, S., Rosmana, P. S., Agnia, A., Farhatunnisa, G., Fireli, P., & Safitri, R. (2022). Pengunaan Aplikasi Baamboozle untuk Meningkatkan Antusias Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 12500-12505.

Kallesta, K.S., & Erfan, M. (2017). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar IPA Fisika pada Materi Bunyi. Jurnal pendidikan Fisika Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Samawa 1 (1), 11.

Kurniasih, D. (2018). Peningkatan Minat dan Hasil Belajar IPA Melalui Model Pembelajaran Think Pair Share. Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA 5, (1), 7-8.

Mariani, S. D., Larasati, D. A., Prasetya, D. S. P., & Stiawan, A. (2022). Pengaruh Pembelajaran Hybrid Learning Menggunakan Media Baamboozle terhadap Hasil Belajar dan Minat Belajar Siswa SMP. Vol, 2, 206-2016.

Prastya, A. Y., & Zuhdi, U. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Pada Mata Pelajaran IPA Materi Daur Hidup untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Kelas IV MIL Al-Karim Surabaya. Jurnal PGSD 10 (6), 1302.

Slavin, R. E. (2015). Cooperative Learning. Bandung: Nusa Media.

Suprijono, A. (2015). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Widoretno, S., Setyawan, D., & Mukhlison. (2021). Efektivitas Game Edukasi Sebagai Media Pembelajaran Anak. Prosiding Transformasi Pembelajaran Nasional 1 (1), 290.

Yulistiana., & Setyawan, A. (2020). Analisis Pemecahan Masalah Pembelajaran IPA Menggunakan Model Problem Based Learning SDN Banyuajuh. Prosiding Nasional Pendidikan. LPPM IKIP PGRI Bojonegoro 1, (1), 592.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jes.8.2.p.294-301

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Shilvi Khayyirah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 Publisher: FKIP Universitas Riau