Cover Image

Student Learning Motivation in Biology Lessons at SMA Negeri 4 Pekanbaru

Sahira Askia Putri, Riki Apriyandi Putra, L.N. Firdaus

Abstract


Learning motivation is the drive that a person has to be able to carry out learning activities so that it is an important thing that every student must have because it is the key to success in determining the level of student learning success. The phenomenon of low student learning motivation is certainly an obstacle in the learning process. Based on observations made through interviews with guidance and counseling teachers, distribution of pre-research questionnaires to students and findings from other researchers show that at SMA Negeri 4 Pekanbaru the phenomenon of low student learning motivation is still found. This research aims to obtain an overview of students' learning motivation profiles in biology lessons at SMA Negeri 4 Pekanbaru. This research uses a descriptive research design with a quantitative approach and survey method (online). The sample for this research was students from SMA Negeri 4 Pekanbaru class X, XI and class Data analysis through calculating the mean student learning motivation in biology lessons in terms of six learning motivation indicators. Based on the researchers' findings, it can be concluded that students' learning motivation in biology lessons at SMA Negeri 4 Pekanbaru is classified as medium.

Keywords


Motivation to Study; Biology Lessons; SMA Negeri 4 Pekanbaru

Full Text:

PDF

References


Al Fath, A. M., (2017). Pengaruh Motivasi, Lingkungan, dan Disiplin Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa Kelas V SDN 19 Banda Aceh. Visipena Journal, 6(1), 1–11.

Devitriana, D., Arnentis, A., & Fauziah, Y. (2017). Motivation Relations with Student Learning Result on Learning Biology in Class XI SMA Tri Bhakti Pekanbaru. Jurnal Online Mahasiswa, Jurnal Online Mahasiswa, 4(2), 1–11.

Divayana, D. G. H., Suyasa, P. W. A., & Sugihartini, N. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Untuk Matakuliah Kurikulum dan Pengajaran di Jurusan Pendidikan Teknik Informatika Universitas Pendidikan Ganesha. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika (JANAPATI), 5(3), 149.

Fatimah, S., Manuardi, A. R., & Meilani, R. (2021). Tingkat Efikasi Diri Performa Akademik Mahasiswa Ditinjau dari Perspektif Dimensi Bandura. Prophetic : Professional, Empathy, Islamic Counseling Journal, 4(1), 25-36.

Henning, M. A., & Shulruf, B. (2018). Academic achievement: Changes in motivational beliefs and self-regulated learning strategies over time. Journal of Psychology in The Orient (Psychologia), 54(3), 135–144.

Hidayat, S. C. (2022). Pengaruh Gaya Komunikasi Guru Pendidikan Agama Islam Terhadap Motivasi Belajar Siswa di SMA Negeri 4 Pekanbaru. Skripsi, Pendidikan Agama Islam Universitas Islam Riau.

Hikmah, S. N., & Saputra, V. H. (2023). Korelasi Motivasi Belajar dan Pemahaman Matematis terhadap Hasil Belajar Matematika. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 42-57.

Huruk, F. H. (2021). Menguak Kondisi Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(10), 2227–2234.

Kusuma, S. W. (2021). Hubungan Antara Efikasi Diri dengan Motivasi Belajar pada Siswa SMP Negeri 1 Waru di Masa Pandemi COVID-19. Prosiding Seminar & Lokakarya Nasional Bimbingan dan Konseling 2021.

Leobisa, J., Namah, M. G., Agama, I., & Negeri, K. (2022). Pengaruh Disiplin dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 3301–3309.

Lestari, K. E. (2017). Implementasi Brain-Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi dan Kemampuan Berpikir Kritis serta Motivasi Belajar Siswa SMP. Judika (Jurnal pendidikan UNSIKA), 2(1), 36-46.

Megawati, M., & Kahar, F. (2017). Pengaruh Komunikasi Orang Tua dengan Guru terhadap Peningkatan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Pemikiran Ilmiah dan Pendidikan Administrasi Perkantoran (Jurnal Office), 3(1), 34-32.

Muhammad, M. (2017). Pengaruh Motivasi dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 4(2), 87-97.

Mulyani, S., Nasution, E. S., & Pratiwi, I. W. (2020). Hubungan Efikasi Diri dan Keterikatan Kerja Guru Taman Kanak-Kanak. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Pengembangan SDM, 9, 74–89.

Nuryasana, E., & Desiningrum, N. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Strategi Belajar Mengajar untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(5), 967-974.

Palittin, I. D., Wolo, W., & Purwanty, R. (2019). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 6(2), 101-109.

Pratama, F., Firman, & Neviyarni. (2019). Pengaruh Motivasi Belajar IPA Siswa Terhadap Hasil Belajar. EDUKATIF : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 280–286.

Putri, P. E., Lufri, L., Helendra, H., & Fuadiyah, S. (2021). Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Biologi Selama Pembelajaran Daring pada Siswa XI Sekolah Menengah Atas. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(3), 338–342.

Rasto, A. &. (2019). Motivasi Belajar sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80-86.

Rahiem, M. D. (2021). COVID-19 and the Surge of Child Marriages: A Phenomenon in Nusa Tenggara Barat, Indonesia. Child Abuse & Neglect, 118, 105168.

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar. 289-302.

Sapitri, E., & Fauziah, N. (2022). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas X SMAN 1 Pinggir Kabupaten Bengkalis. Jurnal Eduscience (JES), 9(3), 830–837.

Saptono, Y. J. (2017). Motivasi dan Keberhasilan Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 189–212.

Sardiman. (2017). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Septiani, A. (2019). Peranan Guru dalam Membangun Karakter Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita di Taman Kanak-Kanak Sriwijaya Way Dadi Sukarame Bandar Lampung. Skripsi, Universitas Islam Negeri Raden Inten Lampung.

Sinaga, I. L. A., Sinambela, M., & Rosida, R. (2017). Hubungan Motivasi Belajar Siswa dengan Hasil Belajar Biologi pada Materi Pokok Sistem Ekskresi Manusia Kelas XI MIA SMA Negeri 16 Medan. Jurnal Pelita Pendidikan, 5(2), 1–8.

Sulfemi, W. B., & Mayasari, N. (2019). Peranan Model Pembelajaran Value Clarification Technique Berbantuan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan, 20(1), 53-68.

Sumiati , D., & Asra. (2019). Metode Pembelajaran. PT. Sandiarta Sukses.

Suryanti, A. F. (2022). Hubungan Minat Belajar dan Motivasi Belajar dengan Disiplin Belajar Biologi Siswa Kelas XI MIPA SMA Negeri 4 Pekanbaru tahun ajaran 2020/2021. Biology and Education Journal, 2(1), 11-23.

Syachtiyani, W. R., & Trisnawati, N. (2021). Analisis Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa di Masa Pandemi Covid-19. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 90-101.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jes.8.2.p.270-281

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Sahira Askia Putri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 Publisher: FKIP Universitas Riau