Cover Image

Efforts to Improve Teacher Performance Through Individual Supervision of Dumai 6 Public Middle School Teachers

Andi Effendi

Abstract


The purpose of this research is to improve teacher performance through individual supervision of SMP Negeri 6 Dumai, East Barito Regency. The method used in this research is Action Research which consists of 2 (two) cycles, and each cycle consists of: Planning, Implementation, Observation, and reflection. Based on the results of action research that individual supervision can improve the performance of SMP Negeri 6 Dumai, East Barito Regency. Furthermore, the researcher recommends: (1) Principals who experience the same difficulties can use Individual Supervision as a solution. (2) In order for the implementation of Individual Supervision to get maximum results, it is hoped that the Principal will carry out Individual Supervision intensively and continuously.

Keywords


Performance; Individual Supervision

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Bafadal, I. (2005). Dasar-dasar Manajemen dan Supervisi Taman Kanak-kanak. Jakarta: Bumi Aksara.

Danim, S. (2007). Visi Baru Manajemen Sekolah. Jakarta: Bumi.

Darmadi, H. (2015). Tugas, Peran, Kompetensi, dan Tanggung Jawab Menjadi Guru Profesional. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 13(2), 161-174.

Ilyas, Y. (2001). Teori Perilaku dan Penelitian Kinerja. Fkm UI. Jakarta.

Jihad, A. (2013). Menjadi Guru Profesional: Strategi Meningkatkan Kualifikasi dan Kualitas Guru di Era Global. Cirebon. Penerbit Erlangga.

Meinhardi, A. (2022). Upaya Meningkatkan Kinerja Guru Melalui Supervisi Individual Guru MAN 2 Kota Padang. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 3984-3990.

Messi, M., Sari, W. A., & Murniyati, M. (2018). Pelaksanaan Supervisi Akademik Pengawas Sekolah Sebagai Upaya Peningkatan Profesionalisme Guru. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 3(1), 114-125.

Mulyasa, E. (2002). Kurikulum Berbasis Kompetensi Konsep, Karakteristik, dan Implementasi.

Piet, S., & Sahertian, I. A. (2010). Supervisi Pendidikan. Jakarta: Rieneka Cipta.

Purwanto, N. (2010). Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Bandung: Remaja Rodakarya.

Rohani, A & Ahmadi, A. (2001). Pengelolaan Pengajaran. Jakarta: Renika Cipta.

Sagala, S. (2009). Kemampuan Profesional Guru dan Tenaga Kependidikan. Bandung: Alfabeta.

Sahertian, P. (2010). Konsep Dasar dan Teknik Supervisi Pendidikan Dalam Rangka Pengembangan Sumberdaya Manusia. Jakarta: Rineka Cipta.

Sauri, S. (2010). Membangun Karakter Bangsa Melalui Pembinaan Profesionalisme Guru Berbasis Pendidikan Nilai. Jurnal Pendidikan Karakter, 2(2), 1-15.

Sholeh, M. (2016). Keefektifan Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 1(1), 41-54.

Sudrajat, H. (2005). Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah. Bandung: Cipta Cekas Grafika.

Suhaemin, S., & Arikunto, S. (2013). Manajemen Perpustakaan di Madrasah Aliyah Negeri Yogyakarta. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 1(2), 252-268.

Torrington, D., & Tan, C. H. (1994). Human Resource Management For Southeast Asia. (No Title).




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jes.7.4.p.636-651

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Andi Effendi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 Publisher: FKIP Universitas Riau