Cover Image

Analysis of Student Errors in Relation and Function Materials for Class VIII SMP Negeri Pandawai

Yuliana Tamu Ina Nuhamara, Yohbet Hunggujawa, Mayun Erawati Nggaba, Erwin Randjawali, Yuliana S. Eko, Irna N. Sanit

Abstract


This study has several objectives, obtaining a description of the characteristics of student errors, as well as factors that cause students of class VIII of State Junior High School to make mistakes in the settlement of relationships and functions. This type of research is qualitative descriptive. Class VIII students with a total of 27 people are the research subject. The technique in determining the research subjects is the purposive sampling technique. Data collection with written test techniques, interviews, and documentation. The data analysis techniques used are data reduction, data presentation, and data verification. Validity of data with triangulation of techniques and sources. The results of this study showed that students made 5 types of mistakes made by students on the settlement of relationships and fungi, namely mis-understanding of the concept of 19 students, errors in the use of data of 14 students, errors in interpreting the language of 18 students, technical errors of 26 students, and errors in the conclusion of 21 students. The factors that cause students to make mistakes in solving relationships and functions come from internal and external factors.


Keywords


Functions; Junior High School; Relationships; Student Errors

Full Text:

PDF

References


Anandito. (2014). Analisis Kesalahan Siswa Kelas X SMA 1 Islam Gamping Yogyakarta Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Yang Berkaitan Dengan Bilangan Berpangkat Dan Bentuk Akar. Yogyakarta: UNY Yogyakarta.

Apriliawan, A. G. (2013). Analisis Kesalahan Penyelesaian Soal Uraian Matemtika Siswa Mts pada Pokok Bahasan Unsur-Unsur Lingkaran. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika) , 1 (2).

Arfany, F. P., Lestari, L. T., Fitrianingsih, N., & Mustangin. (2021). Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Soal Relasi Ditinjau dari Kemampuan Matematik Siswa Kelas VIII SMP Kartika IV-9 Malang. MAJU , 8 (1), 277-280.

Atiqoh, K. S. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah pada Materi Pokok Bangun Ruang Sisi Datar. ALGORITMA Journal of Mathematics Education (AJME) , 1 (1), 63-73.

Budiyono. (2008). Kesalahan Mengerjakan Soal Cerita dalam Pembelajaran Matematika, Paedogogia, II(1), 18.

Chairani, Z. (2016). Metakognisi Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematika. Yogyakarta: Deepublish, 4.

Gradini, E. (2016). Miskonsepsi dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar di Dataran Tinggi Gayo. Numeracy Journal , 3 (2), 52-60.

Hakim, H., Solechatun, & Istiqomah. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Uraian Matematika kelas VIII SMP Taman Dewasa Ibu Prawiyatan. UNION: Jurnal Pendidikan Matematika , 8 (1), 63-72.

Hamzah, A., & Muhlisrarini. (2016). Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika. Jakarta: Rajawali Pers.

Imamuddin, M., Isnaniah, Aulia, A., Zulmuqim, & Nurdin, S. (2020). Analisis Faktor Internal dan Eksternal Kesulitan Belajar Siswa Madrasah dalam Belajar Mata Pelajaran Matematika. Al Khawarizmu: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika , 4 (1), 25-26.

Isrok'atun, Nurhasanah, A., & Syahid, A. A. (2020). Creative Problem Solving dan Disposisi Matematis dalam Situation-Based Learning. Sumedang Jawa Barat: UPI Sumedang Press.

Kamariah, & Marlissa, I. (2016). Analisis Kesalahan Menyelesaikan Soal Relasi dan Fungsi pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri Buti Merauke. Magistra, 3 (1), 30-42.

Kemendikbud. (2017). Matematika kelas VIII Semester 1 Edisi Revisi 2017. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Batlitbang, 76-117.

Makinuddin, & Sasongko, T. H. (2006). Analisis Sosial: Bersaksi dalam Advokasi Irigasi. Bandung: Yayasan AKATIGA, 22.

Martawijaya, M. A. (2016). Model Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal: untuk Meningkatkan Karakter dan Ketuntasan Belajar. Sulawesi: CV. MASAGENA, 21.

Maryoto, G. (2016). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe TPS dan NHT terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Matematika pada Materi Relasi dan Fungsi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Prigen. Skripsi , 1-266.

Moleong, L. J. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 17.

Nugraha, M. F., Hendrawan, B., Pratiwi, A. S., Permana, R., Saleh, Y. T., Nurfitri, M., et al. (2020). Pengantar Pendidikan dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Tasikmalaya: EDU PUBLISHER, 20.

Narulita, D., & Masduki. (2016). Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Fungsi. Konferensi Nasional Penelitian Matematika dan Pembelajarannya (KNPMP I) , 166-170.

Pancarita, & Dewi, K. (2019). Identifikasi Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Relasi dan Fungsi di Kelas VIII SMP Negeri 1 Sepang. Jurnal Pendidikan , 20 (2), 124-131.

Prastowo, A. (2018). Sumber Belajar dan Pusat Sumber Belajar: Teori dan Aplikasinya di Sekolah/Madrasah. Depok: PRENAMEDAI GROUP, 34.

Prawiradilaga, D. S. (2013). Mozaik Teknologi Pendidikan: E-Learning. Jakarta: PRENAMEDIA GROUP, 25.

Raharjo, A. M., & Christanti, A. D. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Kelas VIII SMP Kanisius Gayam dalam Menyelesaikan Soal Relasi dan Fungsi. Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1 (1), 281-292.

Rahmania, L., & Rahmawati, A. (2016). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita persamaan linier satu variabel (Analysis O0f Students Errors Solving Word Problems Of Linear Equations In One Variable). Jurnal metematika dan pendidikan maetematika tahun 2016 , 1 (2), 165-174.

Rukmana, I., Hasbi, M., & Paloloang, B. (2016). Hubungan adversity quotient dengan hasil belajar matematika siswa kelas XI sma negeri model terpadu madani palu. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako , 3 (3), 326-332.

Sari, D. M. (2013). Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Soal Materi Termodinamika pada Siswa SMA. Jurnal Materi dan Pembelajaran dan Pembelajaran Fisika , 3 (1), 5-8.

Sholihah, M. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Kelas Vii MTs Laboratorium UIN-SU T.P 2017/2018.

Siagian, M. D. (2016). Kemampuan Koneksi Matematika dalam Pembelajaran Matematika. MES (Journal of Mathematics Education and Science), 2 (1), 58-67.

Sinar. (2018). Metode Active Learning. Yogyakarta: PENERBIT DEEPUBLISH.

Siregar, S. (2010). Statistika Deskriptif untuk Penelitian. Jakarta: PT RAJAGRAFINDO PERSADA, 22.

Soedjadi. (2000). Kiat Pendidikan Matematika Indonesia. Jakarta: Depdiknas, 13.

Sulistyaningsih, A., & Rakhmawati, E. (2017). Analisis Kesalahan Siswa Menurut Kastolan dalam Pemecahan Masalah Matematika. Seminar Matematika dan Pendidikan Matematika,16.

Susetyo, B. (2015). Prosedur Penyusunan dan Analisis Tes untuk Penilaian Hasil Belajar Bidang Kognitif. Bandung: Anggota IKAPI, 30.

Us, S. (2012). Peran berpikir kreatif dalam proses pembelajaran matematika. Jurnal Formatif , 2 (3), 248-262.

Wagiran. (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan: Teori dan Implementasi. Yogyakarta: DEEPUBLISH, 135.

Winarni, E. W. (2018). Teori dan Praktik Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas (PTK), dan Research and Development (R&D). Jakarta: Perpustakaan Nasional: Katalog Dalam Terbitan (KDT).

Wijaya, Aris, & Masriyah. (n.d.). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel . Surabaya: FMIPA UN.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jes.6.1.p.178-187

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Yuliana Tamu Ina Nuhamara, Yohbet Hunggujawa, Mayun E. Nggaba, Erwin Randjawali

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 Publisher: FKIP Universitas Riau