Cover Image

The Effect of Academic Qualifications, Work Experience and Work Motivation on the Performance of Principal School in Sub-District Rupat Bengkalis Regency

Mardianawati Mardianawati, Caska Caska, Sumarno Wati Sumarno

Abstract


The Principal of the State Elementary School in the Rupat District, Bengkalis Regency, had 32 strata 1 academic qualifications and 1 master's degree. However, temporary observations show signs that the academic qualifications of the principals who are not suitable show variations in their performance. The type of research carried out is survey research with a quantitative research approach. The location where this research was conducted is in Rupat District, Bengkalis Regency, Riau Province. The population of this study were principals of public elementary schools, totaling 37 people. In this study, researchers used a saturated sample. So the sample of this study amounted to 37 people. The results of this study shows there is a significant influence between academic qualifications on the performance of principals in SDS in Rupat District. The magnitude of the effect is 0.601 or 60.1%. There is also a significant influence between work experience on the principal's performance in SDS in Rupat District with the magnitude of the effect is 0.463. The last is there is a significant influence between work motivation on the principal's performance as well in SDS Rupat District.

Keywords


Academic Qualifications; Work Experience; Work Motivation; Primary School Principal Performance

Full Text:

PDF

References


Ahmad. (2018). Profesi Keguruan Konsep & Strategi Mengembangkan Profesi & Karier Guru. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Asvio, N., Yamin, M., & Risnita. (2019). Influence of Leadership Style, Emotional Intelligence and Job Satisfaction toward Organizational Commitment (Surveyat SMA Muhammadiyah South Sumatera). International JournalofScientific& Technology Research 8(8).

Awe, E. Y., Dantes, N., & Lasmawan, M. P. P. I. W. (2019). Hubungan Antara kualifikasi akademik, kompetensi, motivasi kerja dengan kinerja guru sekolah dasar (SD) di Kecamatan Bajawa, Kabupaten Ngada. (Doctoraldissertation, Ganesha UniversityofEducation).

Bafadal, I. (2016). Penilaian Kinerja Kepala Sekolah Sebagai Pemimpin Pembelajaran Dalam Rangka Peningkatan Akuntabilitas Sekolah. Manaj. Pendidik, 25(1), 1-9.

Dharma, S. (2010). Manajemen Kinerja. Ed.ketiga. Pustaka Belajar. Yogyakarta.

Fitrah, M. (2017). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(1), 31-42.

Hartini, S. (2012). Pengaruh Kualifikasi Akademik, Pengalaman Kerja Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Kepala Sekolah Dasar Se Kecamatan Wiradesa Kabupaten Pekalongan. Jurnal Manajemen Pendidikan (JMP), 1(3).

Hasibuan, S. M. (2018). Pengaruh Kepemimpinan, Lingkungan Kerja dan Motivasi Kerja terhadap Kinerja. Maneggio: Jurnal Ilmiah Magister Manajemen, 1(1), 71-80.

Jahidi, J. (2017). Kualifikasi dan Kompetensi Guru. Administrasi Pendidikan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pascasarjana, 2(1), 23-30.

Josephine, A. (2017). Pengaruh lingkungan kerja terhadap kinerja karyawan pada bagian produksi melalui motivasi kerja sebagai variabel intervening pada PT. Trio CorporatePlastic(Tricopla). Agora, 5(2).

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan, (2018). Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Tentang Penugasan Guru Sebagai Kepala Sekolah (Permendikbud No. 6 Tahun 2018).

Musbikin, I. (2013). Menjadi Kepala Sekolah yang Hebat, Pekanbaru Riau. Zanafa publishing.

Hamzah B. Uno, (2017) Teori Motivasi dan Pengukurannya (Analisis di bidang pendidikan). Jakarta: Bumi Aksara

Pianda, D. (2018). Kinerja guru: kompetensi guru, motivasi kerja dan kepemimpinan kepala sekolah. CV Jejak (Jejak Publisher).

Purnomo, R. A. (2016). Analisis Statistik Ekonomi dan Bisnis Dengan SPSS. CV. Wade Group.

Ramli, B. (2019). Pengaruh Kualifikasi Akademik dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru di Man Model 1 Manado (Doctoraldissertation, IAIN MANADO).

Robbin, S. (2006). Perilaku Organisasi, Konsep, Kontroversi-Aplikasi. Jilid 2 Edisi Bahasa Indonesia. Jakarta : Prenhallindo.

Rohanim & Hendarman. (2018). Kepala Sekolah Sebagai Manajer: Teori dan Praktik. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Rozarie, C. R. D., & Indonesia, J. T. N. K. R. (2017).

Siregar, A. B. (2016). Evaluasi Kinerja Kepala Sekolah Menengah Kejuruan Se-Kabupaten Langkat Tahun 2015 (Doctoraldissertation, Universitas Medan Area).

Sugiyono, 2019. Metode Penelitian Kuantitatif, CV. Alfabeta, Bandung.

Suhardiman, B. (2011), Studi Kinerja Kepala Sekolah (Analisis pengaruh faktor rekrutmen, kompetensi, dan sistem kompensasi terhadap kinerja kepala SMP dan dampaknya terhadap kinerja sekolah di kabupaten Garut), jurnal Pendidikan, 2(2).

Sutopo, Y., & Slamet, A. (2017). Statistika Inferensial. Yogyakarta : ANDI.

Suyono. (2018). Analisis Regresi untuk Penelitian. Yogyakarta : deepublish

Sutrisno, E. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia. Bandung: PT Mulia Kencana.

Tirtayasa, S. (2019). Pengaruh Kepemimpinan, Budaya Organisasi, dan Motivasi Terhadap Kinerja Pegawai. Maneggio: Jurnal Ilmiah Magister Manajemen, 2(1), 45-54.

Tobari, Kristiawan, M., & Asvio, N. (2018). The Strategy of Headmasteron Upgrading Educational Quality in Asean Economic Community (AEC) Era. International Journal of Scientific & Technology Research. 7(4).

Usman, H. (2014). Peranan dan fungsi kepala sekolah/madrasah. Jurnal ptk dikmen, 3(1), 1-13.

Wirawan, K. E., Bagia, I. W., & Susila, G. P. A. J. (2019). Pengaruh tingkat pendidikan dan pengalaman kerja terhadap kinerja karyawan. Bisma: Jurnal Manajemen, 5(1), 60-67.

Yusup, F. (2018). Uji Validitas dan Reliabilitas Instrumen Penelitian Kuantitatif. Tarbiyah. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1).




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jes.6.3.p.377-392

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Mardianawati Wati MARDIANAWATI, Mardiana Wati Mardianawati, Mardiana Wati Mardianawati, Mardiana Wati Mardianawati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 Publisher: FKIP Universitas Riau