Cover Image

The Influence of Work Motivation and Interpersonal Communication on Social Competence of Public Elementary School Teachers

Sriwahyuningsih Sriwahyuningsih

Abstract


This study aims to determine the effect of work motivation and interpersonal communication on the social competence of teachers. The population of this study were teachers of public elementary schools in Cluster IV, Bukit Kapur District, Dumai City. Sampling was done by simple random sampling technique, the sample was set at 91 people. The data was collected by using a questionnaire technique and then analyzed using several linear regression equations and the proof of the hypothesis using the t test, F test, and the coefficient of determination (R2). The results of the t-test of the work motivation variable have a significant effect on the teacher's social competence. Interpersonal communication variables have a significant effect on the social competence of teachers. The results of statistical tests (Test F), simultaneously work motivation and interpersonal communication have a significant effect on the social competence of teachers at SDN Gugus IV Bukit Kapur, Dumai City. Based on the t and F tests, the hypothesis is accepted.

Keywords


Work Motivation; Interpersonal Communication; Teacher Social Competence

Full Text:

PDF

References


Alami, A. (2012). Pengaruh Kompetensi Profesional Dan Kompetensi Sosial Guru Ekonomi Akuntansi Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sma Di Kota Pati (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang).

Ardiana, T. E. (2017). Pengaruh motivasi kerja guru terhadap kinerja guru akuntansi SMK di Kota Madiun. Jurnal Akuntansi dan Pajak, 17(02).

Ashsiddiqi, M. H. (2012). Kompetensi sosial guru dalam pembelajaran dan pengembangannya. Ta'dib: Jurnal Pendidikan Islam, 17(01), 61-71.

Aziz, M. A. (2017). Pengaruh Komunikasi Interpersonal Guru terhadap Motivasi Berprestasi dalam Mewujudkan Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan UNIGA, 11(1), 9-17.

Dayanti, R. W. (2014). Pengaruh Komunikasi Interpersonal, Ketelitian (Conscientiousness), Dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Kepala Sekolah Paud Di Kecamatan Medan Deli (Doctoral dissertation, UNIMED).

Diana, R., Ahmad, S., & Wahidy, A. (2020). Pengaruh Motivasi Kerja dan Komunikasi Interpersonal Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 1828-1835.

Elfridauli, E. (2018). Pengaruh Budaya Organisasi Dan Komunikasi Interpersonal Terhadap Sikap Kerja Guru SMP Swasta. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 96-106.

Herlina. (2018). Pengaruh Komunikasi Interpersonal dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru MTs Negeri di Kota Palembang Universitas PGRI Palembang.

Ibrahim, A. (2018). Metode Santri Aktif Belajar Membaca dan Menulis Al-Qur'an dengan Tajwid Aplikatif.

Janawi. (2019). Kompetensi Guru Cita Guru Profesional. Bandung. Alfabeta.

Marzoan, M., & Hamidi, H. (2017). Permainan tradisional sebagai kegiatan ekstrakurikuler untuk meningkatkan kompetensi sosial siswa. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 2(1), 62-82.

Moenir. (2010). Manajemen Pelayanan Umum di Indonesia. Jakarta. Bumi Aksara.

Ngalimun. (2018). Komunikasi Interpersonal. Yogyakarta. Pustaka Pelajar

Oktarina, E., Makhdalena, M., & Caska, C. (2020). Pengaruh Komunikasi Interpersonal Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru Sma Negeri Se Kota Pekanbaru. Jurnal JUMPED (Jurnal Manajemen Pendidikan), 8(1), 84-94.

Purnama, R. A., & Wahyuni, S. (2017). Kelekatan (attachment) pada ibu dan ayah dengan kompetensi sosial pada remaja. Jurnal Psikologi UIN Sultan Syarif Kasim, 13(1), 30-40.

Putri, S. D., & Suwatno, S. (2017). Pengaruh kompetensi pedagogik dan kompetensi sosial terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran pengantar administrasi perkantoran kelas X administrasi perkantoran di SMK Negeri 1 Subang. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 2(2), 113-123.

Rahmawati, A., & Nartani, C. I. (2018). Kompetensi Sosial Guru Dalam Berkomunikasi Secara Efektif Dengan Siswa Melalui Kegiatan Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sd Negeri Rejowinangun 3 Kotagede Yogyakarta. Trihayu, 4(3), 259031.

Sugiono. (2013). Metode Penelitian Administrasi R&D. Bandung. Alfabeta.

Suhartini, E. (2011). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kompetensi Guru pada Sekolah Menengah Kejuruan Rintisan Sekolah Bertaraf Internasional di Kabupaten Indramayu. Skripsi. Jakarta: Universitas Indonesia.

Sukendar, N. C. E. (2013). Pengaruh keterampilan kepemimpinan kepala sekolah dan motivasi kerja guru terhadap kinerja guru smp negeri di sub rayon 03 kabupaten jepara. Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(1), 1-18.

Sulastri, S. (2018). Korelasi Komunikasi Interpersonal Antar Guru Dengan Kompetensi Sosial (Studi di SMA Negeri 5 Kota Serang) (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri" SMH" Banten).

Umami, W., Rifma, R., & Syahril, S. (2021). The Effects of Work Motivation and Communication Condition on Elementary Teachers’ Performance. Journal of Educational Sciences, 5(4), 727-739.

Undang-Undang Republik Indonesia (UU RI) No.14

Uno, H. B. (2016). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta. Bumi Aksara

Wibowo, B. K. (2013). Pengaruh Komunikasi Internal, Motivasi Kerja, Dan Loyalitas Terhadap Kinerja Guru Sekolah Menengah Kejuruan Negeri Rumpun Bisnis Sekota Semarang. JURNAL STIE SEMARANG (EDISI ELEKTRONIK), 5(2), 36-47.

Yani, A., & Indrawati, A. (2016). Pengaruh lingkungan kerja dan motivasi kerja terhadap kompetensi guru bersertifikasi di SMK Negeri 1 Pasuruan. JPBM (Jurnal Pendidikan Bisnis dan Manajemen), 2(1), 58-74.

Yawan, R. (2016). Pengaruh motivasi kerja guru dan gaya kepemimpinan Kepsek terhadap kinerja guru SD Biak Numfor, Papua. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 4(2), 184-194.

Yodiq, M. (2016). Peran Komunikasi Interpersonal Kepala Sekolah terhadap Motivasi Kerja Guru di Sekolah Menengah Atas Islam Samarinda. Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(2), 25.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jes.6.1.p.92-106

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Sriwahyuningsih S.Pd

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 Publisher: FKIP Universitas Riau