The Recontruction Of Chemistry Curriculum Elements Of Vocational School For Nursing Skills Study Programs
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdul, M. (2014). Implementasi Kurikulum 2013: Kajian Teoretis dan Praktis. Bandung: Interes Media.
Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2010). Kerangka Landasan Untuk Pembelajaran, Pengajaran, Dan Asesmen. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Azizah, D. A. (2013). Pola Pengintegrasian Mata Pelajaran Adaptif Kimia Smk Pelayaran (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).
Boddey, K., & de Berg, K. (2015). The impact of nursing students' prior chemistry experience on academic performance and perception of relevance in a health science course. Chemistry Education Research and Practice, 16(2), 212-227.
Chauvot, J. B. (2008). Curricular Knowledge and the Work of Mathematics Teacher Educators. Issues in Teacher Education, 17(2), 83-99.
Chen, B., & Wei, B. (2015). Examining chemistry teachers' use of curriculum materials: in view of teachers' pedagogical content knowledge. Chemistry Education Research and Practice, 16(2), 260-272.
Coenders, F., Terlouw, C., Dijkstra, S., & Pieters, J. (2010). The effects of the design and development of a chemistry curriculum reform on teachers’ professional growth: A case study. Journal of science teacher education, 21(5), 535-557.
Cree, L., & Sandra, R. (2006). Sains Dalam Keperawatan: Fisika, Kimia, Biologi. Jakarta: EGC.
El-Farargy, N. (2009). Chemistry for student nurses: applications-based learning. Chemistry Education Research and Practice, 10(3), 250-260.
Indriayu, M. (2012). Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (Ktsp) Sebagai Upaya Meningkatkan Ketuntasan Belajar. Jurnal Inovasi Pendidikan, 10(1).
James, J., Baker, C., & Swain, H. (2008). Prinsip-Prinsip Sains untuk Keperawatan. Jakarta: Erlangga Medical Series.
Jatmoko, D. (2013). Relevansi kurikulum SMK kompetensi keahlian teknik kendaraan ringan terhadap kebutuhan dunia industri di Kabupaten Sleman. Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(1).
Khasawneh, S. A., Olimat, M. M., Qablan, A. M., & Abu-Tineh, A. M. (2008). Measuring the perceptions of vocational education students regarding the application of National Vocational Teacher Standards in the university classrooms: The key to human resource education in Jordan. International Journal of Applied Educational Studies, 2(1), 24.
Lestari, D. R. (2015). Restrukturisasi Kurikulum Kimia Di Sekolah Menengah Kejuruan (Smk) Program Studi Keahlian Teknologi Pesawat Udara (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).
Machali, I. (2014). Kebijakan perubahan kurikulum 2013 dalam menyongsong Indonesia emas tahun 2045. Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 71-94.
Permendikbud. (2013). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 70 Tahun 2013 tentang Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum Sekolah Menengah Kejuruan/Madrasah Aliyah Kejuruan. Jakarta: Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.
Perdirjen Dikdasmen (2018). Peraturan Direktur Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Nomor: 07/D.D5/KK/2018 tentang Struktur Kurikulum Sekolah Menengah Kejuruan (SMK)/Madrasah Aliyah Kejuruan (MAK). Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Perdirjen Dikdasmen (2018). Lampiran Keputusan Direktur Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Nomor: 464/D.D5/KR/2018 tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Mata Pelajaran Muatan Nasional (A), Muatan Kewilayahan (B), Dasar Bidang Keahlian (C1), Dasar Program Keahlian (C2), Dan Kompetensi Keahlian (C3). Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Richey, R. C., & Klein, J. D. (2005). Developmental research methods: Creating knowledge from instructional design and development practice. Journal of Computing in higher Education, 16(2), 23-38.
Silfianah, I. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Kimia Untuk Siswa Smk Bidang Keahlian Kesehatan Program Keahlian Keperawatan Melalui Four Steps Teaching Material Development (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Syah, D. (2007). Perencanaan Sistem Pengajaran Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Gaung Persada Press.
Vos, M. A., Taconis, R., Jochems, W. M., & Pilot, A. (2010). Teachers implementing context-based teaching materials: A framework for case-analysis in chemistry. Chemistry Education Research and Practice, 11(3), 193-206.
Wafi, A. (2017). Konsep dasar Kurikulum Pendidikan Agama Islam. EDURELIGIA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 133-139.
Wiyarsi, A., Hendayana, S., Firman, H., & Anwar, S. (2015). Pengembangan Curriculum Knowledge Calon Guru Melalui Analisis Konten Kimia Konteks Kejuruan. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 3(1), 30-38.
Wiyarsi, A., Ikhsan, J., & Sukisman, S. (2017). Pelatihan Pengembangan Pembelajaran Kimia Terintegrasi Konteks Kejuruan Untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru SMK di DIY. Jurnal Pengabdian Masyarakat MIPA dan Pendidikan MIPA, 1(2), 70-76.
DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jes.5.4.p.712-726
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Anisa Wiranda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Publisher: FKIP Universitas Riau