Cover Image

Development of Ceker Media and Space Building for Light Mild Mental Retardation Students of SMPLB Pekanbaru

Susda Heleni, Zulkarnain Zainal, Linda Ardani Afriliziana

Abstract


In conveying the concept of mathematics in a concrete manner so that it is easily accepted by participants in the mentally retarded education, tools/media are needed. One of the media developed in this study for mentally retarded students is Ceker media and space building media. This study aims to produce Ceker learning media on number material and spatial shapes on blocks and cubes for mild mental retardation students at SMPLB Pekanbaru that meet valid and practical criteria. The research method used is the Borg and Gall development model. Collecting validation data for the addition and subtraction of integer operation materials was carried out by providing validation sheets to three experts. Practical data collection was carried out by distributing questionnaires to SMPLB mental retardation students using a Likert scale . The learning media of Ceker and building spaces that have been validated by 3 validators are very valid with a percentage of 93,3. The development of learning media for Ceker cards and building space for mild mentally retarded students has met the very practical criteria with a percentage of 100%. Based on the results of the research and discussion, it was concluded that the learning media of Ceker and building spaces (blocks and cubes) for mild mental retardation students at SMPLB have met the criteria of being very valid and very practical.

Keywords


Learning Media; Ceker; Space Building; Mild Mental Retardation Student

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, M. (2003). Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta

Afwan. (2013). Efektifitas Penggunaan Media Puzzle Rumah Angka Untuk Pemahaman Angka 1 -10 pada Anak Tunagrahita Ringan Kelas II/C di SLB Amal Bhakti Kec. 2 x 11 Enam Lingkung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus. Jurusan Pendidikan Luar Biasa, 11(3)

Arsyad. (2013). Media Pengajaran. Jakarta: Raja Grafindo. Persada

Delphie, B. (2006). Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus. Bandung: Refika Aditama

Delphie, B. (2012). Matematika Untuk Anak Berkebutuhan Khusus. Sleman: Intan Sejati

Febrisma, N. (2013). Melalui Metode Bermain Peran Pada Anak Tunagrahita Ringan (PTK Kelas DV di SLB Kartini Batam), Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1(2)

Hartariani, Eka, D., Agus W., & Sunarya. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran 3 Dimensi Pada matapelajaran Matematika Untuk Siswa Penyandang Tunagrahita. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 13(2)

Joni, P., Sri, Y., & Sri, A. (2014). Penggunaan Media Audio Visual Pada Matapelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di SMPN 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 2(2)

Kustandi, C & Sutjipto. (2011). Media Pembelajaran Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia

Lilard, M. (2005). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Depublish

Montessori, M. (2002). The Montessoro Method. Newyok: Frederich A.Stokes

Mumpuniarti. (2003). Ortodidaktik Tunagrahita. Yogyakarta. Fakultas Ilmu Pendidikan UNY

Mumpuniarti. (2007). Pembelajaran Akademik Bagi Anak Tunagrahita. Yogyakarta: Fakultas Ilmu Pendidikan UNY

Murdiyanto, T., & Yudi, M. (2014). Pengembangan Alat Peraga Matematika Untuk Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Sarwahita, 11(1)

Nandi. (2006). Penggunaan Multimedia Interaktif Dalam Pembelajaran Geografi di Persekolahan. Jurnal GEA jurusan Pendidikan Geografi, 6(1)

Ni, W. S. (2016). Analisis Literasi Matematika Konsep Bentuk Bangun Datar Pada Siswa Tunagrahita. Jurnal Pendidikan Khusus, 8(1)

Nurseto. (2011). Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 8(1)

Setiawan, D., Waluya, & Mashuri. (2014). Kefektifan PBL Berbasis Nilai Karakter Berbantuan CD Pembelajaran Terhadap Kemampuan Pemecahan masalah Materi Segiempat Kelas VII. Journal of Mathematics Education, 3(1)

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R &D. Bandung: Alfabeta

Sundari, T. (2006). Pendekatan Realistik Dalam Meningkatkan Kemampuan Matematika Anak Tunagrahita Ringan di Sekolah Luar Biasa. Laporan Penelitian Mandiri: UPI

Sunaryo & Sumardi. (2009). Pengaruh Pengguna Media Maket Terhadap Prestasi Belajar Siswa Tunagrahita Ringan Pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Luar Biasa, 8(2)

Sundayana, R. (2013). Media pembelajaran matmatika. Bandung: Alfabeta

Usti. (2013). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Angka Melalui Bermain Pancing Angka Bagi Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1(1)




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jes.5.2.p.383-392

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Susda Heleni, Zulkarnain Zainal, Linda Ardani Afriliziana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 Publisher: FKIP Universitas Riau