Cover Image

Mathematics Learning Media Development Using Realistic Mathematics Education

Sugianto Sugianto, Yenita Roza, Maimunah Maimunah

Abstract


This research aims to develop learning mathematics media using proven validity-PMR approach, practicality and effectiveness in improving HOTS of Junior High School students class VIII. This type of research was the development of ADDIE model consisting of analysis, design, development, implementation and evaluation. The tests were carried out in four phases, expert test, limited test, field test, and effectiveness test. The subjects in this study were teachers and students. The instruments used were validation sheet, student’s questionnarie, observation sheet and instrument test. The results show the learning media developed has fulfilled validity, practicality and effectiveness aspect. (1) The validity result shows the developed learning media in the category very valid with the average value on syllabus 3.81. While the learning plane (RPP) is 3.62, and student worksheet (LKPD) is 3.51, and test instrument is 3.45. (2) Limited test results shows the developed mathematical learning media in very practical category with score of 3.41. (3) Field test result shows the learning media developed is very practical, on teacher learning implementation observation sheet 3.62, on the student’s questionnaire 3.44. Finally, the developed learning media can be ready to use in the school.

Keywords


Development; HOTS; Media Learning; PMR

Full Text:

PDF

References


Abdullah, A., Rasmiwetti, R., & Ardiansyah, A., (2019). Profile of Superior High School Students’ Higher Order Thinking Skills on Stoichiometry Topic. Journal of Educational Sciences, 3(2), 174-183.

Delina, D., Afrilianto, M., & Rohaeti, E. E. (2018). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis dan Self Confidence Siswa SMP Melalui Pendekatan Realistic Mathematic Education. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(3), 281-288.

Iskandar, J., & Riyanti, R., (2015). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMP Dengan Pendekatan Matematika Realistik Indonesia. In seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika UNY.

Isrok’atun, R. A., (2018). Model-Model Pembelajaran Matematika. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Muchlis, E. E., (2012). Pengaruh pendekatan pendidikan matematika realistik indonesia (PMRI) terhadap perkembangan kemampuan pemecahan masalah siswa kelas II SD Kartika 1.10 Padang. EXACTA, 10(2), 136-139.

Mufidah, S., & Wijaya, A., (2017). Pengembangan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa Melalui Pembelajaran Matematik Realistik. In Seminar Matematika dan Pendidikan Matematika. UNY. Hal (pp. 675-680).

Musfiqi, S. A., & Jailani, J., (2014). Pengembangan bahan ajar matematika yang berorientasi pada karakter dan Higher Order Thinking Skill (HOTS). PYTHAGORAS. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 45-59.

Nugroho, R. A. (2018). HOTS (Higher Order Thinking Skills). Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana Indonesia.

Rahmawati, D., & Putri, A. D. (2015). Keefektifan Pembelajaran dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik (PMRI) pada Kemampuan Pemecahan Masalah Pokok Bahasan Segiempat di MTs Negeri 1 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 1(1), 1-20.

Rahmawati, F., (2013). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Realistik Matematika dalam Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Dasar. Prosiding SEMIRATA 2013, 1(1).

Ramadhani, M. H., & Caswita, C., (2017). Pembelajaran Realistic Mathematic Education Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (Vol. 1, No. 1, pp. 265-272).

Rofiah, E., Aminah, N. S., & Ekawati, E. Y., (2013). Penyusunan Instrumen tes kemampuan berpikir tingkat tinggi fisika pada siswa SMP. Jurnal Pendidikan Fisika, 1(2).

Rosnawati, R., (2009). Enam tahapan aktivitas Dalam pembelajaran matematika untuk mendayagunakan berpikir tingkat tinggi siswa. In Jurnal disampaikan dalam seminar Nasional dengan tema:“Revitalisasi MIPA dan Pendidikan MIPA dalam Rangka penguasaan.

Sani, R. A., (2019). Pembelajaran Berbasis HOTS (Higher Order Thinking Skills). Tangerang: Tira Smart.

Sari, W. R., (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran bangun ruang di SMP dengan pendekatan pendidikan matematika realistik. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(1), 109-121.

Soedjadi, R., (2001, November). Pembelajaran Matematika Berjiwa RME. In Makaiah Seminar Nasional tentang Pendidikan Matematika Realistik di USD Yogyakarta tanggal (pp. 14-15).

Sugiyono, P. D., (2010). Metode penelitian pendidikan. Pendekatan Kuantitatif.

Susana, D., & Zubir, A. (2015). Penerapan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik (PMR) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP Negeri 1 Sungai Penuh. Jurnal Penelitian Universitas Jambi: Seri Humaniora, 17(1).

Susanto, E., & Retnawati, H., (2016). Perangkat pembelajaran matematika bercirikan PBL untuk mengembangkan HOTS siswa SMA. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(2), 189-197.

Treffers, A., (2012). Three dimensions: A model of goal and theory description in mathematics instruction—The Wiskobas Project (Vol. 3). Springer Science & Business Media.

Wijaya, A., (2012). Pendidikan matematika realistik: Suatu alternatif pendekatan pembelajaran matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Yennita, Y., Khasyyatillah, I., Gibran, G., & Irianti, M., (2018). Development of worksheet based on high-order thinking skills to improve high-order thinking skills of the students. Journal of Educational Sciences, 2(1), 37-45.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jes.4.3.p.668-678

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Journal of Educational Sciences

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 Publisher: FKIP Universitas Riau