Cover Image

Analysis of the Validity Level of Biology Textbooks based on the 2013 Curriculum with the Integration of Ayat Kauniyah

Haidi Haidi, Wan Syafi’i, Imam Mahadi

Abstract


The validity of textbooks is an important thing before it is used in the learning. This study aims to determine the level of validity of the 2013 curriculum-based biology textbook that is integrated to the ayat Kauniyah (Kauniyah verses). The research was conducted on the campus of the Master of Biology Education Study Program, FKIP, Riau University. The validation of the textbook was carried out by 5 validators consisting of 3 experts according to their fields and expertise, and 2 validators from education practitioners. The validators from the expert element consists of Plant Science expert, Animal Science expert and one expertist on the integration of kauniyah verses. While the validator from the education practitioner element consists of 2 SMAIT teachers who are members of the city biology subject teacher deliberation (MGMP) Pekanbaru. The developed Biology textbooks based on the 2013 curriculum with the integration of kauniyah verses were declared very valid with an average of 95.20%. If detailed based on indicators, the results obtained are 94.44% in appearance aspects (very valid), 96.53% content aspects (very valid), 97.22% presentation aspects (very valid), 95.00% linguistic aspects (very valid) ) and aspects of the kauniyah verses 92.82% (very valid).

Keywords


Analysis; Ayat Kauniyah; Validity

Full Text:

PDF

References


Adalikwu, S. A., & Iorkpilgh, I. T. (2013). The Influence of Instructional Materials on Academic Performance of Senior Secondary School Students in Chemistry in Cross River State. Global Journal of Educational Research, 2(1), 39- 45.

Arifin, S. (2007). Sukses Menulis Buku Ajar & Referensi. PT. Grasindo: Jakarta.

Arikunto, S. (2008). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan (Edisi Revisi. PT Bumi Aksara: Jakarta.

Aviyah, E., & Farid, M. (2014) Religiusitas, Kontrol Diri Dan Kenakalan Remaja. Persona, Jurnal Psikologi Indonesia, 3(2), 126-129.

Baiquni, A. (1997) Indeks Al-Quran Cara Mencari Ayat Al-Quran. Arkola: Surabaya.

Baraja, A. A. (2009). Ayat-ayat kauniyah. UIN Malang Press (Anggota IKAPI): Malang.

Depag RI. (2018). Al Quran dan Terjemahnnya. PT. Tiga Serangkai Pustaka Mandiri: Jakarta.

Depdiknas. (2006). Pedoman penulisan buku pelajaran. Pusat Perbukuan: Jakarta.

Djudin, T. (2011). Menyisipkan nilai-nilai agama dalam

pembelajaran sains: upaya alternatif memagari aqidah siswa, journal of islamic studies, 1(2), 22-30.

Hanif., Ibrohim., & Rohman, F. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Biologi Materi Plantae Berbasis Inkuiri Terbimbing

Terintegrasi Nilai Islam Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa SMA. Jurnal Pendidikan, 1(11), 63-71

Hastuti., S. (1985). Permasalahan dalam Bahasa Indonesia, Intan Pariwara: Yogyakarta.

Jabrohim., Anwar, C., & Sayuti., S. A. (2009). Cara Menulis Kreatif. Pustaka Pelajar: Yogyakarta.

Juanda, A. (2015) Profesionalisme mahasiswa biologi mengintegrasikan pelajaran biologi dengan agama islam, Jurnal scientiae educatia, 5(1), 57-66.

Kasmo, M. A., Usman, A. H., Haron, H, Yusuf, A. S., Idris1, F., Yunos, N., & Khafidz, H. A. (2015). The Compatibility between the Quran and Modern Science: A omparative Study among Malaysian, Jurnal sian Social Science, 11(1), 167-188

Makhin, A., Maryuningsih, Y., & Saifuddin. (2014). Penggunaan bahan ajar berbasis IMTAQ dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada pokok bahasan sistem reproduksi manusia di kelas XI IPA SMA NEGERI 1 Astanajapura Kabupaten Cirebon. Jurnal scientiae educatia, 3(1), 78-93

Muhab. S. (2017). Standar Mutu Sekolah Islam Terpadu. JSIT Indonesia: Jakarta.

Mulyasa, E. (2013). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013,Bumi Aksara, Jakarta

Nasikhah. (2013). Hubungan antara tingkat religiusitas dengan perilaku kenakalan pada remaja awal di smp di kec. kerek pada siswa kelas 3 SMP. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Perkembangan, Universitas Airlangga, 1(2), 211-233

Nasution,S.(1982). Metode Research, Jemmars, Bandung

Nusaibah, S., Salehudin, M., & Iksan, Z. H. (2017). Integration of Tauhid (Faith) Element in Biology Education, Journal of Educational Science, 1(1), 11-23.

Prastowo. A. (2014). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif: Menciptakan Metode Pembelajaran yang Menarik dan Menyenangkan. Diva Press: Yogyakarta.

Purwaningrum, S. (2015). Elaborasi Ayat-ayat Sains dalam al-Qur’an: Langkah Menuju Integrasi Agama dan Sains dalam Pendidikan. Jurnal Inovatif, 1(1), 32-42

Riduwan. (2003). Dasar-Dasar Statistika. Alfabeta: Bandung.

Ristekdikti. (2017). Panduan Penyusunan Perangkat Pembelajaran dan Bahan Ajar. Kementerian Riset, Teknologi dan Pendidikan Tinggi, Direktorat Jenderal Pembelajaran dan Kemahasiswaan, Direktorat Pembelajaran: Jakarta.

Rosyadi, A. R. (2008). Menjadi Penulis Profesional Itu Mudah, Proses Kreatif Menulis dan Menerbitkan Buku Sekolah dan Perguruan Tinggi. Ghalia Indonesia: Bogor.

Sadia, I. W., Arnyana, I. B. P., & Muderawan, I. W. (2013). Model pendidikan karakter terintegrasi pembelajaran sains. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(2), 122-134

Sajadi, I. M., Pannen, P., Puspitasari, S., Andriani, D., Pribadi, B. A., Belawati, T., & Tung, K. Y. (2004). Pengembangan Bahan Ajar. Universitas Terbuka: Jakarta.

Sholihah, N., & Kartika, I. (2018). Pengembangan Modul IPA Terintegrasi dengan Ayat Al Qur’an dan Hadis. Jurnal lentera pendidikan, 21(1), 12-22.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian & Pengembangan (Research and Development). Alfabeta: Bandung.

Sukardi. (2003). Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi dan Praktiknya, Jakarta: Bumi Aksara.

Thayyarah, N. (2013). Buku pintar Sains dalam ALQuran Mengerti Mukjizat Ilmiah Firman Allah. Zaman: Jakarta.

Yahya, M., Radjab, A. M., & Satriyani. (2020). The Effect Of Intellectual, Emotional, And Spiritual Intelligence On The Economic Learning Achievement Of SMA Negeri 1 Soppeng, Journal of Educational Sciences, 4(2), 560-574




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jes.4.4.p.849-863

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Journal of Educational Sciences

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 Publisher: FKIP Universitas Riau