Cover Image

Improving the Understanding of Students' Learning Concepts on Optical Equipment Materials through Interactive Learning Media

Siti Hikma Yanti, Yennita Yennita, Syahril Syahril

Abstract


This research was motivated by the lack of learning media that facilitates understanding of students' concepts on optical material. The existing learning media generally integrate the visualization of image formation on mirrors and lenses. Not yet equipped with practice questions and evaluation questions in accordance with the concept understanding indicators. Then the percentage of student learning outcomes that are below the KKM and student learning motivation is low. The purpose of this study is to improve the understanding of students' concepts by using Lectora learning media. The design used in this study was a randomized control group pretest-posttest and the research subjects were students of class XI SMA N 5 Tapung. The control class applied conventional learning and the experimental class applied the use of learning media. The application of Lectora Inspire interactive learning media affects students' conceptual understanding in the experimental class with an average increase of 0.58, and the control class with an average increase of 0.54. The results showed that there were significant differences in conceptual understanding between the experimental group and the control group.

Keywords


Concept Understanding; Learning Media; Lectora Inspire

Full Text:

PDF

References


Duffin, J. M., & Simpson, A. P. (2000). A search for understanding. The Journal of Mathematical Behavior, 18(4), 415-427.

Fariyani, Q., & Rusilowati, A. (2015). Pengembangan four-tier diagnostic test untuk mengungkap miskonsepsi fisika siswa sma kelas x. Journal of Innovative Science Education, 4(2), 41-49.

Gunawan, G., Harjono, A., Sahidu, H., & Sutrio, S. (2014). Penggunaan multimedia interaktif dalam pembelajaran fisika dan implikasinya pada penguasaan konsep mahasiswa. Jurnal Pijar Mipa, 9(1), 15-19.

Gunawan, G., Harjono, A., & Sahidu, H. (2016). Laboratorium Virtual Fisika dan Implikasinya pada Penguasaan Konsep Optik Mahasiswa. dalam Prosiding SNFA (Seminar Nasional Fisika dan Aplikasinya). 1, 65-70.

Handayani, N. D., Astutik, S., & Lesmono, A. D. (2018). Identifikasi Miskonsepsi Siswa Menggunakan Four-Tier Diagnostic Test Pada Materi Hukum Termodinamika Di SMA Bondowoso. Jurnal Pembelajaran Fisika, 7(2), 189-195.

Primadona, H. (2018). Perbandingan Motivasi Belajar Siswa Dengan Menggunakan Media Lectora Inspire Dan Powerpoint Pada Materi Momentum Dan Impuls Kelas X Sman 3 Muaro Jambi. Edufisika, 3(1), 43-54.

Mas’ud, M. (2012). Membuat Multimedia Pembelajaran dengan Lectora. Yogyakarta: Pustaka Shonif.

Munawaroh, R. (2016). Identifikasi miskonsepsi siswa dan penyebabnya pada materi alat optic menggunakan three-tier multiple choice diagnostic test. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (JIPF). 5(2), 79–81.

Nara, Y. (2018). Action research for improving the risk literacy of university students: Focusing on the effectiveness of risk communication using Crossroad game. Procedia computer science, 126, 2219-2227.

Ngubaidillah, A., & Kartadie, R. (2018). Pengaruh Media Visual Menggunakan Aplikasi Lectora Inspire Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Penelitian Pendidikan.

Putri, H. K., & Mahardika, I. K. (2016). Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Disertai Teknik Peta Konsep dalam Pembelajaran Fisika di SMA. Jurnal Pembelajaran Fisika, 4(4), 321-326.

Rasiman, R., Rozana, E., & Sugiyanti, S. (2018). Efektivitas Model Pembelajaran Concept Attainment dan Model Pembelajaran Guided Discovery Berbantuan Lectora Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika. Jurnal Ilmiah pendidikan matematika, 3(2), 134-139.

Riduwan.2012. metode dan teknik menyusun proposal penelitian. Bandung, Alfabeta.

Sarabando, C., Cravino, J. P., & Soares, A. A. (2014). Contribution of a computer simulation to students’ learning of the physics concepts of weight and mass. Procedia Technology, 13, 112-121.

Setyo, Muryo dan Yuswono, C. Lilik. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Lectora Inspire Terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa Kelas X Pada Standar Kompetensi Menggunakan Alat-alat Ukur di Jurusan Teknik Kendaraan Ringan SMK Muhammadiyah 1 Bantul: Studi Pendidikan Teknik Otomotif. Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Otomotif, 9(1), 154-160.

Sulaeman, N. F., Laili, K dan Siska, M. F. (2018). Analysis of High School Student’s Misconception in Energy Using Ordered and Reasoning Multiple Choice. Jurnal Pembelajaran Fisika, 7(2), 202-209.

Suparno, P. (2013). Miskonsepsi dan perubahan konsep dalam pendidikan fisika. Jakarta: PT. Grasindo.

Sutarno,M. (2011). Pengunaan Multimedia Interaktif Pada Pembelajaran Medan Magnet Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Generic Sains Mahasiswa. Jurnal Exacta, IX(1), 60–66.

Sutarno, M. (2011). Pembelajaran Medan Magnet Menggunakan Online Interactive Multimedia Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa. Program Studi Pendidikan Fisika Jurusan PMIPA FKIP Universitas Bengkulu.

Sutopo. (2014). Miskonsepsi pada optika geometri dan remidiasinya. Jurnal Peningkatan Kualitas Guru, 2(5), 359–365.

Syarif, A. (2016). Remediasi miskonsepsi cermin datar menggunakan learning cycle 5E berbantuan LKS concept cartoons di SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(6), 134-139.

Zuhri, M. S., & Rizaleni, E. A. (2016). Pengembangan Media Lectora Inspire dengan Pendekatan Kontekstual pada Siswa SMA Kelas X. Pythgoras, 5(2), 113-119.

Zendler, A., & Reile, S. (2018). The effect of reciprocal teaching and programmed instruction on learning outcome in computer science education. Studies in Educational Evaluation, 58, 132-144.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jes.6.3.p.459-471

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 siti hikma yanti, Yennita Yennita, Syahril Syahril

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 Publisher: FKIP Universitas Riau