Cover Image

The Effect of Guided Inquiry and Modified Free Inquiry on The Critical Thinking of VII Class Students of SMP Negeri 25 Pekanbaru

Nurhayati Nurhayati, Sri Wulandari, Evi Suryawati

Abstract


This study aims to determine the effect of guided inquiry models and modified free inquiry on critical thinking in the classification of living things. This research was conducted at SMPN 25 Pekanbaru. The research was carried out in the form of an experiment. The study population was class VII. The sample was taken using simple random sampling technique, which consisted of 3 classes, namely the experimental class 1 using the guided inquiry model, the experimental class 2 using the modified free inquiry model and the control class using the conventional method. The research design used a pretest and posttest control group design. Data were analyzed by using ANOVA test (one way ANOVA). Based on the result data, the average critical thinking result of the classification of living things with an average value of the experimental class 1 is 77.84 (good), the experimental class 2 is 70.93 (good) and the control class is 43.29 (poor). In the experimental class class 1, the critical thinking average is higher than the experimental class 2 and the control class. Based on the results of the ANOVA test, it was stated that the use of guided inquiry models and modified free inquiry had a significant effect on students' critical thinking in the experimental class 1, the experimental class 2 and the control class with a significant value (0.000) <alpha (0.05). 


Keywords


Critical Thinking; Guided Inquiry; Modified Free Inquiry

Full Text:

PDF

References


Ajwar, M., Prayitno, B. D., & Suharno, W. (2015). Pengaruh Pembelajaran Inkuri Terbimbing Dan Inkuiri Bebas Termodifikasi Terhadap Prestasi Belajar Ditinjau Dari Berpikir Kritis Dan Kedisiplinan Belajar Siswa Kelas X MIA SMA NEGERI 8 Surakarta. Jurnal Inkuiri, 4(3), 127-135.

Ariyati, E. (2015). Pengaruh Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Prosiding Semirata Bidang MIPA 2015 Universitas Tanjungpura Pontianak, 519-527.

Farida, A. I., Ramli, M., & Karyanto, P. (2018). Pengembangan Inkuiri Manual Teaching Book Pada Materi Ekosistem Untuk Memberdayakan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Tingkat SMA. Jurnal Inkuiri, 7(2), 168- 181.

Furmanti, T., & Hasan, R. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis, Motivasi dan Keaktifan Siswa di SMPN 5 Seluma, dalam Prosiding Seminar Nasional Sains Dan Entrepreneurship Semarang, 1-9.

Hamalik, O. (2017). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Hayati, L. L., Loka, I. N., & Anwar, Y. A. S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dengan Metode Pembelajaran Terpadu Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Chemistry Education Practice, 2(2). 20-30.

Hutapea, R., Copriady, J., & Rasmiwetti. (2020). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Inkuiri Dengan Diagram V Pada Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Dalam Penyedian Solusi Bahan. Journal of Educational Science, 4(4), 718-726.

Jufri, W. (2013). Belajar Dan Pembelajaran Sains. Bandung: Pustaka Reka Cipta.

Kurniawan, D., Irawati, M. H., & Rohman, F. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Ekosistem Dan Pencemaran Lingkungan Berbasis Inkuiri Serta Pengaruhnya Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis, Pemahaman Konsep, Dan Sikap Siswa Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Sains, 3(3), 147-148.

Ningsyih, S., Junaidi, E., & Al Idrus, S. W. (2016). Pengaruh Pembelajaran Praktikum Berbasis Inkuiri Terbimbing Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Kimia Siswa. Jurnal J. Pijar MIPA, 11(1), 55-59.

Putra, S. R. (2013). Desain Belajar Mengajar Kreatif Berbasis Sains. Yogyakarta: Diva Pers.

Ramdani, A., Jufri, A. W., Jamaludin., & Setiadi, D. (2019). Kemampuan Berpikir Kritis Dan Penguasaan Konsep Dasar IPA Peserta Didik. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 6(1), 119-124.

Rahmawati, N. F., Sarwanto., & Sudarisman, S. (2014). Pembelajaran Biologi Menggunakan Integrasi LCM (Learning Cyle Model) Dengan Inkuiri Terbimbing Dan Inkuiri Bebas Termodifikasi Ditinjau Dari Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kreativitas Verbal Siswa. Jurnal Inkuiri, 3(1), 37-49.

Rositawati, D. N. (2018). Kajian Berpikir Kritis Pada Metode Inkuiri. Prosiding Seminar Nasional Fisika Dan Aplikasinya (SNFA), 74-84.

Salahuddin, M., & Asroriyah, F. (2019). Kecakapan berpikir dalam konteks pendekatan pembelajaran pada kurukulum sekolah di Indonesia. Jurnal Al-Adabiya, 14(01), 63-84.

Setiawati, L., Wulandari, S., & Suryawati, E. (2020). Kepraktisan Untuk Meningkatkan Lembar Kerja Siswa Berbasis Kecakapan Hidup Berpikir Kritis Dalam Materi Sistem Pernapasan SMA Sekolah. Journal of Educational Science, 4(3), 632-642.

Sitorus, H. H., Hasruddin., & Edi, S. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Inquiry Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Ekosistem Di MTs Daarul Hikmah Sei Alim Asahan, dalam Prosiding Seminar Nasional III Biologi dan Pembahasannya Universitas Negeri Medan, 430-437.

Sukini., Syafii, W., & Yustina. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dengan Menggunakan Thingking Pemerdayaan Dengan Model Tanya Jawab Tentang Hasil Belajar Kognitif Siswa. Journal of Educational Science, 4(1), 153-163.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jes.5.2.p.235-243

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Nurhayati Nurhayati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 Publisher: FKIP Universitas Riau